Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: AIRBUS

ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
4
Fotogalerie

Na dodávky hotových dveří do airbusů připadá takřka polovina z téměř třímiliardových tržeb pražského závodu francouzské skupiny Latecoere. Podíl Airbusu na obratu bude dál růst.

Český závod francouzské skupiny Latecoere se stal dodavatelem hotových dveří pro obří letoun Airbus A380 a nejprodávanější model Airbusu A320. Plnou montáž dveří pro A380 mateřská firma přesunula do pražského závodu loni.

Letos se v Praze rozběhla také nová linka na výrobu dveří pro model A320 Neo. Na rozdíl od staré linky teď většinu ze zhruba 1700 nýtů potahů dveří upevňují místo lidí roboti.

„Nová linka nám umožní zefektivnit výrobu. Chtěli jsme také omezit hlučné procesy. Dalším cílem bylo snížení výrobních nákladů,“ vysvětluje Ivan Hrbáč, jednatel Latecoere CR.

Video placeholde
Výroba dveří do airbusů ve firmě Latecoere • Jan Stuchlík, František Kára

Firma má s Airbusem dlouhodobé smlouvy na dodávky dveří, podle nichž musí průběžně snižovat cenu. Instalace nové linky je jednou z možností, jak požadavky leteckého výrobce splnit.

Měsíčně budou po plném náběhu nové linky v Praze vyrábět dveře pro 32 letadel A320. Airbus má nyní objednávky na více než třináct tisíc letounů z rodiny A320. Svou kapacitu vyprodal na osm let dopředu. Práci má díky tomu jistou také český Latecoere. V jiném závodě skupiny se dveře nemontují. Naopak poptávka po obřích letadlech A380 klesá. V Praze, kde se kompletují pasažérské dveře pro horní palubu, se vyrobí dveře pro jedno letadlo za měsíc.

Loni český podnik vykázal tržby 2,9 miliardy korun. Kvůli investicím, které se v posledních dvou letech vždy přehouply přes osmdesát milionů korun, se loni dostal podle výroční zprávy mateřské společnosti do desetimilionové ztráty. „Nyní se dodávky Airbusu na tržbách podílejí z padesáti procent. Tento podíl ale bude v příštích letech růst,“ dodává Hrbáč. Druhá polovina tržeb pochází z výroby kompozitních dílů pro Boeing 787 a dveří pro brazilský Embraer.

Skupina Latecoere loni zvedla obrat na 655 milionů eur. Zisk se vyšplhal na 30,2 milionu eur. Pro letošek očekává dočasný pokles tržeb o šest procent. Podle Hrbáče se to však českého závodu díky přesunu plné výroby dveří pro dva modely Airbusu netýká. Navíc uvolněná kapacita hal po staré lince pro dveře A320 umožní firmě další růst.

Hrbáč: Zakázky půjdou do Česka

Francouzská skupina Latecoere přesunula do Česka montáž dveří letadel Airbus. Pro závod v Praze to byla velká změna, stal se přímým partnerem evropského výrobce letadel. „Vychází to ze strategie mateřské firmy, která rozhodla, že pražský závod se stane v rámci Latecoere jediným dodavatelem dveří pro Airbus. Teď se to týká modelů A380 a A320,“ uvedl jednatel českého závodu Ivan Hrbáč.

Co pro vás do budoucna znamená rozhodnutí mateřské firmy o přesunu montáže do Prahy?

Pokud získáme zakázku od  Airbusu na  další dveře, budeme je montovat v Praze. Výsledkem této strategie je také spuštění nové linky pro montáž dveří do letounu A320 Neo.

Odrazí se ve vašem hospodaření, že jste se stali jediným dodavatelem pro Airbus v rámci skupiny?

U nás se to už projevilo růstem obratu. Tržby rostou každý rok a porostou i nadále. Letos se budeme pohybovat na úrovni tří miliard korun. Nejdůležitější dopad je ale v tom, že roste význam našeho závodu v rámci celé skupiny Latecoere.

Můžete díky tomu získat další zakázky pro Boeing nebo Embraer, pro které už vyrábíte?

Pro Boeing vyrábíme kompozitní díly na  model 787. Strategie celé skupiny počítá s tím, že dveře pro Boeing se budou montovat na americkém kontinentu. My exportujeme komponenty do sesterské firmy v Mexiku, kde se provádí finální montáž dveří. Je pravděpodobné, že pokud skupina získá nové projekty pro Boeing, tak se v  Praze montovat nebudou. Naopak případné nové zakázky pro Airbus budou montovány zde.

Jaké další možnosti u Airbusu jsou?

Model A320 má nejen přední a zadní pasažérské dveře, které vyrábíme. V závislosti na provedení potřebuje i jiné.

Můžete se dostat k výrobě i pro jiné modely, třeba A350?

Naším strategickým záměrem bylo dostat se na trh kompozitních letounů, což je v případě Airbusu právě A350. Na tento letoun už jsme začali dodávat kompozitní komponenty konstrukce. Nejsou to ale součásti dveří.