Olma loni měla rekordní tržby, zisk ji však kvůli výkyvu cen klesl

mléko (ilustrační foto)

mléko (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: macalit via Flickr

Mlékárna Olma, která patří do holdingu Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO), loni zvýšila tržby meziročně o tři procenta z 3,364 miliardy korun v roce 2013 na rekordní 3,457 miliardy korun. Zisk olomoucké Olmy se ale kvůli poklesu cen mléčných výrobků v tuzemsku i zahraničí snížil takřka o čtvrtinu na 140,5 milionu korun ze 183,1 milionu korun v roce předchozím, kdy byl naopak nejvyšší v historii mlékárny.

Podle generální ředitelky Olmy Simony Sokolové se loňský rok vyznačoval značnými výkyvy cen mléčných výrobků. Na jeho začátku rostla cena syrového kravského mléka i mléčných produktů. V druhé polovině roku klesly ceny mléčných produktů v tuzemsku i zahraničí kvůli nižší poptávce, která souvisela také s ruským embargem na dovoz potravin, až o několik desítek procent. Výrazný propad cen byl u sušeného i čerstvého mléka a másla.

„Současně klesal zájem kupujících o mléčné výrobky, a tím došlo v druhé polovině roku i k poklesům prodejů. Přesto si z určitého nepochopitelného důvodu cena syrového kravského mléka udržela vysokou hladinu až do konce roku,“ upozornila Sokolová. Průměrná cena kravského mléka za celý rok 2014 vzrostla na rekordních 9,37 koruny za litr.

„Průměrná cena poprvé pokořila hranici devíti korun,“ podotkla Sokolová, podle které až na začátku letošního roku ceny syrového mléka kvůli nižší poptávce začaly klesat.

V roce 2014 Olma zpracovala 197 milionů litrů kravského mléka, o pět milionů litrů více než v roce 2013. Na růstu tržeb Olmy se loni podle Sokolové podílel vyšší prodej čerstvého mléka, smetany, másla, tvarohu, sýrů a mléčných dezertů. „Dosáhnout zvýšení tržeb se podařilo i přesto, že spotřeba jogurtů a zakysaných výrobků v Česku celkově klesla,“ komentovala výsledky Sokolová.

Olma masivně investuje

Olma je významným tuzemským výrobcem mlékárenských výrobků. Mezi její hlavní odběratele patří obchodní řetězce. Rozhodující součástí prodejního sortimentu Olmy u většiny významných odběratelů v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku jsou čerstvé mléko a smetany, kysané výrobky a jogurty. Export se na loňských tržbách Olmy podílel zhruba 12 procenty.

V posledních letech Olma masivně investuje. Předloni zahájila zkušební provoz nové technologie na výrobu máselných výrobků, díky které jako první tuzemská mlékárna uvedla na trh tradiční máslo se sníženým obsahem tuku.

Do technologie, která umožní také výrobu mléčných a smetanových pomazánek, Olma investovala bezmála 100 milionů korun. Loni pak zahájila další velkou investici za více než 100 milionů korun, která směřovala do nové výrobní linky na přírodní sýry. Na projekt získala Olma dotaci 46 milionů korun z Programu rozvoje venkova.

Skupina Agrofert ovládla Olmu v roce 2009, kdy kapitálově vstoupila do společnosti Milkagro, která byla majoritním vlastníkem mlékárny. Milkagro do té doby vlastnili zemědělci. Olma loni zaměstnávala v průměr 421 pracovníků.