Praha by se mohla stát "matkou" leteckých motorů

GE Aviation Czech (bývalá Walter Engines)

GE Aviation Czech (bývalá Walter Engines) Zdroj: ctk

V Česku se má opět výrazně zvýšit výroba leteckých motorů. GE Aviation chce totiž pražských Letňanech desetinásobně zvýšit výrobu turbovrtulových agregátů. To by jí měl umožnit zmodernizovaný čtyřicet let starý český motorový agregát M601, který se používá v letadlech L-410 Turbolet. Vyplývá to z informací serveru ekonom.cz.

Nový motor prý prošel testy a během léta by měl získat potřebné certifikáty evropského i amerického úřadu pro bezpečnost letectví. „Letos ještě vyrobíme 26 motorů M601 pro letadla L-410,“řekl obchodní ředitel pražské společnosti GE Aviation Czech Milan Šlapák s tím, že k tomu ještě přibude 25 kusů nového motoru H80.

V příštím roce má produkce činit dokonce 100 nových motorů, kolem roku 2015 bude podle firemních plánů dosahovat 200 kusů ročně.

Nové motory využije nejen tuzemský letecký průmysl, ale také americké a ruské podniky a to jak pro zemědělské, tak i civilní dopravní účely v podobě letounů L-410 kunovické Aircraft Industries a nové ruské stroje Rysačok od firmy Technoavia, které poslouží hlavně při výcviku pilotů.

Společnost zároveň předpokládá, že se motory z Prahy použijí při přestavbách starších letounů. Půjde především o stroje King Air C 90 společnosti Beechcraft, které jsou určeny pro korporátní a privátní klientelu. Motory H80 v těchto přestavbách nahradí agregáty kanadské společnosti Pratt & Whitney, uavírá ekonom.cz.