Premiéra v ČR: dTest bojuje za levnější energie. Odezvu má

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Češi opět potvrdili, že slyší na levnější cenu. A ještě víc, když se jim to zadarmo snaží zařídit někdo jiný. Do kampaně „Chci výhodnější energie“, kterou vyhlásila spotřebitelská organizace dTest, se do hromadné změny dodavatelů energií během týdne přihlásilo přes osm tisíc domácností.

„Hromadná změna dodavatele je založena na jednoduchém principu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici společně mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat,“ uvádí Martin Černý, ředitel spotřebitelské organizace dTest.

Registrace je zcela nezávazná a bezplatná. Po ukončení této fáze proběhne v únoru 2016 online aukce, v níž bude vybrán dodavatel energií, který předloží nejlepší nabídku. Po aukci každý zaregistrovaný spotřebitel obdrží osobní nabídku s výpočtem možné úspory při změně dodavatele. Bude jen na něm, zda se ji rozhodne přijmout, nebo ne.

I ti dodavatelé, kteří se do aukce nezapojili, nakonec snížili ceny

Zkušenosti z evropských zemí ukazují, že hromadné změny dodavatelů energií mají potenciál iniciovat změny na celém trhu. „Byli jsme svědky toho, že i ti dodavatelé, kteří se do aukce nezapojili, nakonec snížili ceny,“ podotýká Örjan Brinkman, prezident Evropské spotřebitelské organizace (BEUC), která hromadné změny dodavatelů energií dlouhodobě podporuje.

Domácnosti v České republice často platí za elektřinu a plyn více, než je nutné. Trh není transparentní a spotřebitelé mají obtíže se zorientovat v nabídce a vyhodnotit, který produkt je pro ně nejvýhodnější.

Tyto bariéry mnoho spotřebitelů odrazují od změny dodavatele, a tak zůstávají u toho stávajícího, ačkoli pro ně podmínky nejsou výhodné. Proto se dTest rozhodl uspořádat hromadnou změnu dodavatelů energií. Je to vůbec poprvé, co podobnou akci v Česku pořádá spotřebitelská organizace.

Jak funguje hromadná změna energií v Evropě

Zdroj: dTest