Problémy Volkswagenu ekonomiku nepoškodí, ujišťuje německý ministr

Volkswagen (ilustrační foto)

Volkswagen (ilustrační foto) Zdroj: CTK

Skandál kolem měření emisí, který vyšel najevo v automobilce Volkswagen, německou ekonomiku nepoškodí, pokud vedení automobilky a politici věc rychle a komplexně vyřeší. Řekl to německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel.

„Je na politicích, aby se snažili zajistit, že nebudou ohrožena pracovní místa 600 tisíc zaměstnanců této společnosti v celém světě,“ řekl Gabriel.

Po vypuknuti skandálu se minulý týden objevila tvrzení, že skandál Volkswagenu je krizí, která ohrožuje německou ekonomiku v jejím jádru, poškodí značku Made in Germany a ohrozí i ostatní německé vývozce. Podobné obavy vyjádřili například prezident ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher nebo šéf kolínského institutu IW Michael Hüther.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun). Skandál začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada žalob.

Akcie Volkswagenu

Nový šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller oznámil, že skupina plánuje upravit naftové automobily, které byly v minulosti vybaveny softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí. V rámci „komplexního plánu“ řešení skandálu s falšováním testů hodlá Volkswagen majitele těchto vozů v příštích dnech kontaktovat.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s výsledky testů emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Česká Škoda Auto, která je součástí koncernu, v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.