Řekové chystají restart své jediné automobilky, sází na zájem patriotů

Namco Pony

Namco Pony Zdroj: Namco

Řecko neslaví jen návrat na finanční trhy. Místní koncern Namco po desetiletích obnoví výrobu automobilů. Vůz nazvaný Pony by měl přitáhnout patrioticky smýšlející zákazníky, zároveň se ale musí odstřihnout od nevalné pověsti svého předchůdce.

Řecká krize sice pokračuje, i tak se ale objevují zprávy dokládající, že se blýská na lepší časy. Země se vrací na dluhopisové trhy, řecká burza roste nebývalým tempem. Brzy by se na trh měl vrátit i řecký automobil – pátá generace vozítka Namco Pony, píše server Spiegel Online.

Namco vzniklo v roce 1972 a během své historie vyrábělo jediný automobil. Jednoduché vozítko s plátěnou střechou založené na slavném Citroënu 2CV slavilo v Řecku téměř okamžitý úspěch, kterému pomohly i daňové úlevy. Během 11 let se prodalo přes 40 tisíc aut. Následovník, představený v roce 1985, ale na tento úspěch nedokázala navázat, mimo jiné i díky tomu, že vláda změnila svou daňovou politiku. Vyrobilo se jen několik set kusů a výroba postupně utichla.

Do obnovení výroby chce Mamco spolu s německými společnosti Inthelco a Unico investovat 50 milionů eur. Z původní továrny v Soluni, kterou automobilka stále vlastní, a ve které se zachovala i kompletní výrobní linka, by mělo od roku 2015 vyjíždět až 5300 aut ročně.

Nové Pony by se v mnoha ohledech mělo podobat původnímu vozu. Ceny budou začínat okolo sedmi tisíc eur, nízko by se měly držet i ceny náhradních dílů. Většina komponentů bude vznikat přímo v Řecku, motor a pohonné ústrojí ale dodá zahraniční automobilový koncern. Namco ale zatím nechce jméno svého partnera prozradit.

Namco PonyNamco Pony | Namco

Automobilka sází na to, že zákazníky kromě nízké ceny přitáhne i odkaz na původní Pony. „Řekové Pony milovali,“ říká zástupkyně automobilky Ioanna Papapanagiotou. Jednoduchost vozu pak firma prezentuje jako přednost. „Dveře můžete opravit pomocí malého kladiva,“ dodává.

Namco slibuje vytvořit 400 pracovních míst, další 200 lidí prý najde práci i dodavatelů. Soluň se přitom potýká s jednou z nejvyšších nezaměstnaností v zemi, v uplynulých letech město a okolí opustila řada průmyslových podniků. „Plaveme proti proudu,“ komentuje to Papapanagiotou.

Plány automobilky ale ještě může zdržet nedostatek financí. Namco se totiž nedaří získat státní podporu. „Vláda nám dala neoficiálně najevo, že nestojí o rozvoj tuzemského automobilového průmyslu,“ tvrdí firma. Podle Atén musí Namco splnit stejná kritéria, jako ostatní žadatelé, rozhodnout by se mělo ještě během jara. Ať už se ale stát rozhodne jakkoli, automobilový průmysl se do Řecka vrátí, ujišťuje Namco.