Ruské vrtulníky, moderní stíhačky i výcvik pilotů. LOM Praha těží ze zbrojení, vydělal o polovinu víc
LOM Praha naplno těží ze zbrojení české armády i zahraničních bojových sil. Státní podnik loni podle předběžných výsledků zvýšil tržby meziročně asi o čtvrtinu na úroveň dvou miliard korun, zisk narostl zhruba o polovinu na asi 45 milionů. LOMu se daří díky novým projektům, mezi které se do budoucna zařadí například i výcvik pilotů armád NATO, který je připraví k usednutí do bitevníků páté generace F-35. Zatímco tak některé společnosti v Česku ohlašují propouštění, LOM naopak desítky osob nově zaměstnal a další desítky hledá, řekl v rozhovoru pro e15 ředitel podniku Jiří Protiva.
Podnik, který se zaměřuje na komplexní opravy a modernizace ruských vrtulníků platformy Mi, a také na výcvik pilotů, vykazoval před ruským vpádem na Ukrajinu často ztráty a nemohl se opřít o pevnou perspektivu. Stávající bezpečnostní situace v Evropě však dle Protivy všechno mění. Podnik získává nové zakázky, a proto od začátku roku nabírá nižší desítky zaměstnanců, jejichž počet se má ustálit na osmi stovkách.
„Lepších výsledků hospodaření jsme dosáhli díky diverzifikaci portfolia. V minulosti podnik stál jenom na vrtulnících a výcviku. K nim jsme ale přidali nové kompetence. Zapojili jsme se do vrtulníkové platformy H-1, do logistické podpory různých projektů ministerstva obrany, vybavujeme školicí a výcviková centra rezortu,“ uvádí Protiva. Česká armáda má nyní 12 vrtulníků Bell řady H-1, z toho osm strojů UH-1Y Venom a čtyři AH-1Z Viper.
LOM také rozšiřuje byznys o smlouvy se zahraničními partnery, jejichž piloti cvičí na simulátorech pro stroje F-16 a pro gripeny – aktuálně jedná například se zástupci Thajska, Iráku či Rakouska. Další tržby plynou z oprav motorů letadel Aero L-39 v majetku Bulharska či Slovenska. Asi osmdesát procent tržeb LOMu nicméně dál vytváří zakázky pro českou armádu. „I letos chceme udržet růstovou trajektorii, metou je, aby si podnik i do budoucna držel tržby na úrovni dvou miliard, případně je navyšoval,“ dodává Protiva.
Podnik dál servisuje vrtulníky Mi-17 a Mi-171, které armáda plánuje používat ještě příštích deset let. Díky tomu, že česká armáda přezbrojuje, získal LOM nové projekty. Konkrétně se bude starat o moderní vrtulníky Viper a Venom, které koupila armáda za 14,5 miliardy, a o dva nově pořízené přepravní letouny Embraer C-390 Millenium.
Stíhačky F-35 přinesou další byznys
Další byznys má přinést čtrnáct stíhaček F-35, které Česko koupilo od amerického zbrojaře Lockheed Martin za 150 miliard korun. LOM by mohl generovat tržby například ze servisu některých součástek trupu či kompozitních dílů F-35, a to nejen pro českou armádu.
„Efpětatřicítky“ by mohly přinést i dílčí byznys v podobě školení pilotů evropských armád. Ty pořizují stovky těchto letounů páté generace a výcvikové kapacity na kontinentu jsou omezené. Desetičlenné týmy LOMu a Lockheed Martin proto budou od března posuzovat výcvikové osnovy, podle kterých se nyní piloti cvičí v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Výsledkem roční práce budou doporučení, jak osnovy změnit, aby co nejlépe připravily piloty pro F-35.
V Pardubicích se budou učit například studenti z brněnské Univerzity obrany, a to na simulátorech a letounech L-39 Skyfox. První dva tyto stroje dorazily do Pardubic začátkem února, zbylé dva objednané by měly dorazit ve druhé polovině tohoto roku.
První žáci zde zahájí výcvik v polovině roku. Ti, kteří uspějí, se přesunou na základnu v Čáslavi, kde pod taktovkou ministerstva obrany budou trénovat na simulátorech pro F-35 a na samotných letounech F-35, až do Česka dorazí.
Až bude mít LOM připravený výcvik pilotů v Pardubicích, nabídne jej potenciálním zájemcům z uskupení NFTE – NATO Flight Training Europe, které sdružuje výcvikové kapacity evropských států NATO. Členy jsou Belgie, Česko, Řecko, Maďarsko, Itálie, Černá Hora, Severní Makedonie, Rumunsko, Španělsko a Turecko. „Bavíme se se všemi z nich, obchodní potenciál ale představují všichni členové NATO, kteří F-35 nakupují. Předpokládáme, že výcvik nabídneme od roku 2027,“ dodává Protiva.