Škoda Auto se připravuje na kolektivní vyjednávání. Pozici odborů letos oslabuje krize uvnitř koncernu

Předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík

Předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík Zdroj: Archiv Jaroslava Povšíka

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se připravuje na pravidelné kolektivní vyjednávání mezi vedením firmy a odbory. Výsledek má být představen na konci listopadu na podnikové konferenci, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Odborový předák Jaroslav Povšík podle týdeníku vybídl k uvážlivosti s ohledem na stávající situaci koncernu Volkswagen a společnosti Škoda Auto. Odboráři v týdeníku vyzvaly k připravenosti k protestům, pokud by se jednání prodlužovala.

Ke konci roku skončí platnost některým dohodám, například dohodě o roční pracovní době nebo flexikontu. „Byla provedena inventura těchto bodů, bilance stávajícího vyjednávání, ale také rizika – například sociální výdaje versus vládní balíček, který velmi tvrdě zasahuje benefity a bodový systém, nemocenské pojištění, zdanění a další rizika,“ uvedl týdeník. Podniková rada bude ve vyjednávání zohledňovat rovněž vývoj inflace. Rozhovory už začaly například o roční pracovní době. „Poměrně tvrdým oříškem bude tradiční vánoční kompenzace, která prozatím má nulovou bázi,“ uvedl týdeník.

Podniková rada jmenovala vyjednávací tým a připraví posouzení bodů v sociální oblasti, „A to tak, že některé dojednané záležitosti se již přežily, nebo jsou z jiných důvodů nadbytečné, jiné naopak akutně chybí, některé zase plánujeme s výhledem na delší horizont,“ uvedl týdeník.

V případě, že by se jednání začala hroutit nebo neadekvátně prodlužovat, vyzývají odbory v týdeníku k připravenosti jít „do všech forem podnikovou radou navržených protestů, případně krátkodobé či dlouhodobé stávky“.

Automobilka musela letos v září omezit výrobu, a to kvůli výpadku subdodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu v srpnu zničily záplavy. Na jeden týden byla zcela zastavena výroba v kvasinském závodě, další týdny trvala částečná omezení výroby modelů se spalovacími motory v Kvasinách i Mladé Boleslavi.

Škoda podle výroční zprávy za loňský rok zaměstnává 35.063 lidí. Společnost loni dodala celosvětově 731.300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů nebo válka na Ukrajině. Provozuje tři výrobní závody v České republice, má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem. Od ledna do září se odbyt Škody Auto meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 642.200 vozů, údaje o výrobě a dodávkách za tři čtvrtletí zatím firma nezveřejnila.