Škoda Auto stále nevyrábí naplno, říká šéf odborů. Výroba i letos zůstane hluboko pod milionem vozů

Rozpracované škodovky, pro které chybějí díly, na odstavném parkovišti

Rozpracované škodovky, pro které chybějí díly, na odstavném parkovišti Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále využívá jen čát svých výrobních kapacit. Nadále se potýká s nedostatkem některých dílů, kromě čipů nebo dveřních výplní již firmě chyběly například i USB porty. Milion vozů se letos Škodě vyrobit nepodaří, cokoliv nad 800 tisíc vozů ale bude pozitivní výsledek, myslí si předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Zda se Škoda vrátí do Ruska, není podle něj jasné.

Automobilka stále musí rušit některé noční směny, kvůli problémům v dodavatelském řetězci se musí zpomalovat také tempo linky, továrna tak vyrábí méně vozů, než by mohla. „Pro nás to může být bolestivé pro personál, protože nám trochu přebývá,“ řekl Povšík.

Uvedl, že kromě dlouhodobě chybějících čipů do palubní elektroniky nyní chyběly například USB porty pro vozy vyráběné v Kvasinách. Z linky tak sjížděly nekompletní vozy a dodělávaly se na parkovištích. Problém je také s dodávkami dílu od maďarského dodavatele, o jakou konkrétní část vozu jde, Povšík neupřesnil. „Momentálně u jednoho dodavatele v Maďarsku došli lidi. Neměli lidi, nedokázali v těch směnách udělat pro nás určitý díl. My jsme tam poslali kontingent našich lidí a ti tam teď pracují ve dvanáctihodinových směnách a vyrábějí, jsou hrozně šikovní,“ řekl Povšík.

Podívejte se na výrobu Škody Octavia

Video placeholde
Výroba Škoda Octavia • První Boleslavská

Jaké množství vozů nyní stojí rozpracovaných na odstavných parkovištích, nechtěl odborový předák uvést, jde ale podle něj o nižší počet daleko před kritickou hranicí.

Podle Povšíkova odhadu se letos Škodě nepodaří vyrobit milion vozů. „Všechno, co bude nad 800 tisíc, bude super výsledek, teď je to ve fázi 750 tisíc vozů,“ řekl. Poznamenal, že se Škodě například nedaří v Číně, výrobu musela přerušit také v Rusku. Je podle něj jasné, že Škoda letos přišla o třetinu možných vyrobených vozů. Před krizí vyrobila zhruba 1,2 milionu aut.

Zda se Škoda do Ruska vrátí, není v tuto chvíli jasné. „Určitě víme, že to Rusko nedáme dohromady. Nižnij Novgorod odepíšeme,“ myslí si Povšík. Škoda Auto začátkem března informovala, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu, zastaví i export vozů do země. V Nižném Novgorodu se vyrábějí tři modely, Rapid se vyrábí v závodě v Kaluze.