Ve hře o gigafactory Volkswagenu je zaručení investic a tučné vyplacení nájemce z letiště | E15.cz

Ve hře o gigafactory Volkswagenu je zaručení investic a tučné vyplacení nájemce z letiště

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Konec prvního pololetí se blíží a s ním i odložený termín, dokdy má koncern Volkswagen (VW) rozhodnout o lokalitě, ve které postaví jednu ze šesti plánovaných továren na baterie do elektromobilů. Zástupci Plzeňského kraje chtějí relativně krátce před finálním verdiktem odbourat jednu z největších nevýhod, která snižuje šance Česka v konkurenčním boji o obří investici s Maďarskem, Polskem a se Slovenskem. Továrna na baterie by tam podle kraje mohla vzniknout, i kdyby to nakonec nebyl Volkswagen, kdo se pro lokalitu rozhodne.

Jednou z vícera překážek možného projektu je nájemní smlouva o pronájmu letiště na 99 let mezi ministerstvem obrany a firmou PlaneStation. Tu by stát mohl „vyplatit“ a tím si rozvázat ruce. Zájem Česka má navíc podtrhnout další memorandum.

„Projekt je naprosto klíčový pro Českou republiku, která by se k němu měla patřičně postavit a být tahounem investic do infrastruktury. Chceme proto memorandum všech zúčastněných stran, tedy Volkswagenu, ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), obrany (MO) a dopravy a Plzeňského kraje,“ říká hejtman kraje Rudolf Špoták. Kraj o memorandu jedná s MPO.

Jedno memorandum o podpoře zbudování továrny na baterie již MPO uzavřelo, a to spolu s energetickou společností ČEZ v polovině loňského roku. Tehdy se ale jednalo o jiné lokalitě a za jiné vlády, premiérem byl Andrej Babiš (ANO).

Nové memorandum by mělo dle Špotáka jasně deklarovat zájem Česka o vybudování gigafactory v Líních u Plzně včetně předběžného závazku státu o budoucím spolufinancování investic, především těch infrastrukturních, tedy například napojení na dálnici D5 nebo napojení sítí.

Celková investice se může vyšplhat v přepočtu až na 122 miliard korun, uvedli dříve zástupci kraje s odkazem na jednání s VW. Jak velkou část by případně spolufinancoval stát a další partneři, je zatím nejasné.

Vyjasnit by se naopak mohla situace kolem dotčených letištních pozemků, kde by továrna pro zhruba čtyři tisíce zaměstnanců případně stála. Plochu, kterou vlastní ministerstvo obrany, si totiž od roku 2000 na 99 let pronajímá soukromá firma PlaneStation, která se s MO již několik let soudí o porušování podmínek kontraktu. Bez možnosti využití pronajatých pozemků by nebyla stavba továrny možná.

„Uděláme maximum, abychom projekt gigafactory získali. Bavit se budeme muset o možné variantě vyplacení společnosti PlaneStation, která si pozemky pronajímá. Částka by zřejmě přesáhla hranici sto milionů,“ uvedl náměstek hejtmana a poslanec Josef Bernard (STAN). „Jsem ochotný se o tom bavit, bude-li návrh dávat smysl,“ odpověděl na dotaz deníku E15 jednatel PlaneStationu Petr Kutný.

Další pozemky v areálu, které by byly pro výstavbu potřebné, patří také místním obcím.

I kdyby se však Volkswagen rozhodl v Plzni nestavět, neznamená to, že by zde nemohla továrna na baterie vzniknout. „I v případě, že by se VW rozhodl stavět jinde, bychom obdobnou gigafactory na letištních pozemcích chtěli mít,“ dodal Bernard.

Potenciálních investorů, kteří zvažují stavbu takové továrny v Česku, je více. S pěti společnostmi zajímajícími se o lokalitu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov I jedná například ČEZ. „Jednání se vyvíjejí pozitivně. O jejich výsledku chceme rozhodnout letos,“ sdělil mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Na dotaz deníku E15, zda již VW rozhodl o lokalitě pro středoevropskou gigafactory a kdy oficiálně oznámí verdikt, koncern neodpověděl. V polovině dubna ale jeho tiskové oddělení pro deník E15 sdělilo, že volba lokality bude záviset na asi stovce různých kritérií. Mezi nimi jsou například infrastruktura, logistika, dostupná pracovní síla, zelená energie nebo podmínky případné vládní podpory.

Automobilky čelí největší krizi v historii, varuje Martin Peleška z Toyoty:

Video se připravuje ...

O vybudování továrny koncernu v Česku usiluje i jeho dceřiná společnost Škoda Auto. Klíčové bateriové články a moduly odebírá automobilka stejně jako celý koncern od externích dodavatelů. Tuto závislost má vyřešit právě vybudování šestice továren na baterie do elektromobilů. Nově spuštěná výrobní linka Škody na zkompletovávání bateriových systémů by tak nebyla zásobována bateriemi „zvenčí“, ale z koncernové továrny.

„Koncern v Česku bude potřebovat kapacitu na výrobu baterií. Máme zde suroviny i dobré dopravní napojení. Počítáme s rozhodnutím VW do konce léta. Bojujeme za to, abychom zde měli další technologie a pracovní místa v rámci tohoto hodnotového řetězce, a to od surovin přes bateriové články až po finální produkt,“ prohlásil na slavnostním spuštění nové výrobní linky člen představenstva Škody Michael Oeljeklaus.

Takhle probíhá kompletace baterií v nové výrobní lince Škody:

Video se připravuje ...

Výstavbu továrny v Česku měl na nedávném jednání s německým kancléřem Olafem Scholzem podpořit i český premiér Petr Fiala (ODS).

Volkswagen dříve avizoval, že chce v Evropě postavit šest továren na baterie. Lokalitu již zvolil pro tři z nich. Investovat bude v německém Salzgitteru, švédském Skellefteå a ve Valencii.

Investují ale i další. Společný podnik automobilek Stellantis a Mercedes-Benz postaví v Itálii továrnu na baterie pro více než 2,5 milionu vozů ročně.

V přepočtu přes 33 miliard korun investuje jihokorejská LG Energy Solution do společného podniku se Stellantisem v Kanadě a dle agentury Reuters by další mohla zbudovat v Arizoně. Podobných projektů ale vznikne nejen po Evropě ještě mnohem více.

Takhle vypadá letištní areál, jehož využití pro stavbu gigafactory zvažuje Volkswagen:

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery