Škoda JS dodá do Francie stroj na vyvážení vyhořelého paliva

Policejní Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) a Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) se zabývají případem bývalého ředitele Jaderné elektrárny Temelín (JETE) Františka Hezoučkého, který šel k lékaři v areálu elektrárny s aktovkou, v níž měl část jaderného palivového článku.

Policejní Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) a Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) se zabývají případem bývalého ředitele Jaderné elektrárny Temelín (JETE) Františka Hezoučkého, který šel k lékaři v areálu elektrárny s aktovkou, v níž měl část jaderného palivového článku.

Francouzská jaderná elektrárna Flamanville
Areva (ilustrační foto)
Areva (ilustrační foto)
Francouzská jaderná elektrárna Flamanville
5
Fotogalerie

Hmotnost mobilního agregátu tvořeného vozem, který byl nyní expedován, je zhruba 76 tun, váha s naplněným kontejnerem přes 200 tun. Stojí 100 milionů.

Plzeňská Škoda JS vyrobila zařízení pro vyvážení kontejnerů s použitým jaderným palivem pro budoucí francouzskou elektrárnu o výkonu 1600 megawattů ve Flamanville. Cena vyvážecího stroje převyšuje 100 milionů korun. Z reaktorové haly podniku byla nyní přepravena do Francie největší část zařízení a byla zahájena jeho instalace, řekl mluvčí plzeňských strojíren Jan Stolár.

"Zařízení zajišťuje celý proces vyvážení kontejneru s použitým jaderným palivem, tedy od jeho přepravy na místo přes naložení vyhořelého paliva až po vyvezení kontejneru," uvedl mluvčí. Škoda JS podle něj vypracovala projektový návrh a zajistila mechanické části, rozvody, řídicí a kontrolní systémy, dále nákup polotovarů a komponentů, výrobu a zkoušky v plzeňském sídle firmy a montáž a zkoušky na stavbě ve Flamanville.

Hmotnost mobilního agregátu tvořeného vozem, který byl nyní expedován, je zhruba 76 tun, váha s naplněným kontejnerem přes 200 tun. Zařízení je víc než 8,5 metru dlouhé, 4,5 metru široké a 7,5 metru vysoké. Rychlost pojezdu po kolejích s vlastním pohonem je maximálně 60 metrů za hodinu, s tahačem pak deset kilometrů za hodinu. "Jsme rádi, že nám francouzský partner svěřil tak významný úkol. Práce to byla náročná na invenci a technologii. Znovu jsme osvědčili schopnost podílet se na projektech jaderné energetiky založených na různých typech reaktorů," řekl předseda představenstva Josef Perlík.

Škoda JS s 1100 pracovníky, která působí v jaderné energetice 60 let, utržila v roce 2015 víc než 3,5 miliardy korun, meziročně o 19 procent více. Hrubý zisk vzrostl o čtvrtinu na 108 milionů Kč. Hlavními projekty jsou vedle dostavby slovenské jaderné elektrárny Mochovce obnova systému kontroly a řízení elektrárny Dukovany, servis a údržba jaderných bloků v ČR, obnova systému kontroly a řízení maďarské elektrárny Paks a výroba krokových pohonů pro elektrárny na Ukrajině.