Škoda kvůli nedostatku dílů přestala montovat octavie. Z klíčové linky sjíždí jen enyaq

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV Zdroj: Škoda

Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model.
Zrod auta z jednotlivých dílů je fantastickou technickou podívanou, ve které má každý člověk i každý stroj své přesné místo.
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.
Takhle se vyrábí nové škodovky.
Výroba aut v závodě Škody Auto
7
Fotogalerie

Škoda Auto aktuálně prožívá jedno z vůbec nejtěžších období od spojení s koncernem Volkswagen. Kvůli nedostatku komponentů musela automobilka tento týden výrazně omezit výrobu ve svých závodech a velkou část zaměstnanců nechat doma na překážkách. Takřka úplně se zastavila výroba v závodě v Kvasinách, kde automobilka vyrábí SUV modely. Na klíčové výrobní lince M13 v Mladé Boleslavi Škoda dokonce zcela zastavila produkci nejdůležitějšího modelu Octavia. Místo něj tam montuje pouze elektromobil Enyaq.

„Je to vůbec poprvé co se na montážní lince ve Škoda Auto vyrábí pouze čistě elektrický vůz,“ píší odboráři ve čtvrtečním vydání firemního týdeníku Škodovácký odborář. Za větou, která budí dojem úspěchu, se ve skutečnosti skrývá konstatování hluboké krize, ve které se česká automobilka nachází.

Stejně jako další světové automobilky se Škoda potýká s nedostatkem čipů. Poptávka po nich aktuálně po celém světě výrazně převyšuje nabídku, výrobu čipů navíc zkomplikovaly i zimní sněhové bouře v Texasu, kde velcí výrobci museli zastavit nebo omezit produkci. Proto také například kolínská Toyota v březnu na čtrnáct dnů zcela zastavila výrobu.

Podívejte se na výrobu Škody Enyaq 

Video placeholde
• Škoda auto

Tento týden je pro tuzemskou automobilku dosud nejkritičtějším. Škoda, která v Česku zaměstnává zhruba 34 tisíc lidí, ruší ve svých závodech velké množství směn a značnou zaměstnanců aktuálně ponechává doma na překážkách a vyplácí jim 85 procent mzdy. Takřka úplně se zastavila výroba v Kvasinách, kde automobilka vyrábí modely SUV Karoq či Kodiaq.

Výrobce musel také dočasně zastavit výrobu svého nejdůležitějšího modelu Octavia, který montuje na lince M13 v Mladé Boleslavi. Na místě nyní vyrábí pouze elektromobil Enyaq, pro který má firma dostatek součástek.

„Náročná bude situace i příští týden, tedy ve 27. kalendářním týdnu, kdy se výroba zastaví po dobu dvou státních svátků 5. a 6. července a zároveň bude po zbytek týdne pokračovat rušení směn,“ píší odbory.

O tom, že Škodu Auto čeká kritické období, informoval deník E15 již minulý týden. „V uplynulých měsících se nám dařilo minimalizovat dopady na výrobu v závodech v České republice, bylo třeba zrušit pouze několik směn. V současnosti však předpokládáme, že dostupnost čipů bude na jeden až dva týdny omezena natolik, že ucelená výroba již nebude možná,“ komentovala problémy mluvčí Škody Auto Martina Gillichová.

Kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka dokončit až pět tisíc aut týdně. Nekompletních vozů měla minulý týden na odstavných plochách zhruba 33 tisíc, řekl v rozhovoru pro server iHNED.cz šéf výroby a logistiky Škody Auto Michael Oeljeklaus. 

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu vyrábí ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.

Škoda zefektivňuje výrobu pomocí robotů

Video placeholde
• Škoda Auto