Vývoz skupiny stoupl z podílu 22 procent v roce 2010 na loňských 45 procent, což bude stejné jako letos. „Příští rok předpokládáme kolem 60 procent vývozu nových produktů ze zhruba stejného objemu tržeb jako plánujeme letos,“ uvedl generální ředitel společnosti Josef Bernard.
Škoda vyváží hlavně tramvaje do Polska, Lotyšska nebo Maďarska, dvoupodlažní elektrické vlaky na Slovensko, do Litvy a na Ukrajinu, trolejbusy například do Itálie a Maďarska. „Není produkt, který by se nevyvážel. I lokomotiva, která ještě nemá úplnou homologaci pro šest zemí Evropy, je v mírně modifikované podobě definitivně schválená na Slovensku a úspěšně jezdí,“ dodal.
Loňská ziskovost skupiny, do níž patří například plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a MOVO, ostravská Škoda Vagonka, Pars nova Šumperk, se pohybovala kolem 20 procent z tržeb, což je na strojírenství velmi dobré. Rok 2010 byl podle ředitele v ziskovosti mírně lepší.
Skupina v roce 2010 investovala do výzkumu a vývoje nových produktů a výrobu prototypů 990 milionů korun, loni 1,4 miliardy Kč. V letech 2007 až 2009 přestavěla haly a vyměnila technologii za 3,5 miliardy.
„Ještě v roce 2000 se podnik pohyboval na pokraji klinické smrti. Technologie a stavby odpovídaly 50. létům minulého století a transportní divize neměla jediný konkurenceschopný produkt ani zákazníky. Škodovka byla téměř na zavření,“ uvedl Bernard.
Podle něj se resuscitace zdařila. Obří areál poblíž centra Plzně je zbouraný a znovu postavený a téměř stoprocentně využitý. Podnik začal vyvíjet nové výrobky. Nabízí tři typy tramvají, dva elektrické vlaky, tedy dvoupodlažní City Elefant a jednopodlažní RegioPanter, a novou elektrickou lokomotivu, několik typů trolejbusů a metro.
Dnes Škodovka s Ostravou a Šumperkem zaměstnává 3600 lidí. V Plzni jich je 2200 a z toho 1200 ve Škodě Transportation, zbytek ve Škodě Electric, Movu a TVC. Skupina se rozšiřuje každoročně o 100 pracovníků. Ještě před 12 lety měla kolem 10 tisíc lidí, tržby tehdy činily kolem deseti miliard Kč.