Škoda vyměnila v Indii vrcholné manažery, mají oživit skomírající prodeje

Zahájení výroby Škody Rapid v indické továrně

Zahájení výroby Škody Rapid v indické továrně Zdroj: ctk

Neustále klesající prodeje v Indii donutily Škodu Auto vyměnit část vysokého managementu v tamní filiálce. Do jejího vedení přišli noví ředitelé pro marketing, prodej, finance i lidské zdroje. Automobilka má sice v Indii vlastní továrnu, ale výsledky značky zůstávají v zemi daleko za očekáváním, loňské prodeje se propadly na pouhých 15,5 tisíce vozů.

Skomírající účinkování firmy mají podle indických médií oživit dva noví manažeři z české centrály, odkud na pozici prodejního šéfa nastoupil Ashutosh Dixit a vedení marketingu převzal Tarun Jha. Ředitelem pro lidské zdroje se pak stal Rajagopalan Paliyath, který dříve působil mimo jiné v obří indické skupině Tata, a jméno nového finančního ředitele ještě není známo.

Předchozí manažeři však na dlažbě neskončili, buď se vrátili do centrály Škody Auto nebo do mateřského Volkwagenu. Personální přesuny ve vrcholném managementu potvrdil šéf indické Škody Sudhir Ráo. Změny jsou prý součástí širší strategie, která má posílit základy organizace a nabídnout nový přístup pro budoucnost.

„K našim hlavním cílům patří spokojenost zákazníků a budování dlouhodobé strategie, která zajistí ziskový růst značky Škoda v Indii. Nyní máme přesně ten druh lidí, přes které můžeme protlačit tuto vizi,“ citovaly indické servery Sudhira Ráa.

Slábnoucí prodeje

Škodě Auto se v Indii dlouhodobě nedaří, přestože tam své vozy vyrábí a v zemi investovala kolem 20 miliard korun. Za celý loňský rok tam prodala 15 500 tisíce aut, přičemž o rok dříve to bylo 22 600 vozů. Od roku 2001 do loňska mladoboleslavská firma v zemi prodala jen něco málo přes 200 tisíc vozidel. Model Yeti se dokonce loni zařadil mezi mezi největší ležáky trhu.

Indické výsledky jsou přitom v ostrém kontrastu se sousední Čínou, kde podniku loni vzrostl odbyt meziročně o 24 procent na 281 400 aut. Celkově pak největší tuzemská automobilka zvýšila loňské prodeje o téměř 13 procent na 1,037 milionu aut a poprvé ve své 119leté historii překonala milionovou hranici.

Prémiová značka

Škoda při vstupu na indický trh počítala s tím, že Indie zafunguje právě jako z hlediska lidnatosti podobně veliká Čína. Sázela na chuť rostoucí střední třídy kupovat nová auta. Jenže to nevyšlo.

Škoda v Indii nabízí vozy Octavia a Superb a SUV Yeti a upravenou verzi modelu Rapid. Kvůli své nabídce je značka brána v Indii jako prémiová. Tržní podíl „lepších“ vozů je však v Indii minimální, kolem pěti procent. Když se automobilka pokoušela prorazit s fabií, která je brána v Česku jako malá, tak neuspěla, protože pro Indy byla naopak moc velká – cenově i výbavou.