Státnímu provozovateli ropovodů Mero loni klesl čistý zisk o pětinu

Pro české rafinérie zpravidla vozí ropu tankery s kapacitou do 80 tisíc tun.

Pro české rafinérie zpravidla vozí ropu tankery s kapacitou do 80 tisíc tun. Zdroj: Luděk Šipla

Státnímu provozovateli ropovodů Mero v minulém roce meziročně klesl čistý zisk zhruba o pětinu na 624,3 milionu korun. Tržby společnosti za přepravu a skladování ropy se snížily přibližně o devět procent na 2,05 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy Mera za rok 2023. Firma je vlastníkem a provozovatelem české části ropovodu Družba, ropovodu IKL a zároveň jediným přepravcem ropy do Česka.

Loni přiteklo do českých rafinerií 7,4 milionu tun ropy, z toho přibližně 58 procent tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Zbytek tvořily dodávky z německého ropovodu IKL, jenž navazuje na italský ropovod TAL.

Ekonomická situace v loňském roce nebyla podle předsedy představenstva Mera Jaroslava Pantůčka jednoduchá. „Nejistota vývoje cen energií byla výrazně omezena aplikací cenových stropů, což vedlo k postupnému uklidnění situace na relevantních trzích. Efektivní nakládání s volnými finančními prostředky a poměrně vysoké úrokové sazby v průběhu roku 2023 umožnily významný zisk z finančních operací, který pozitivně přispěl k celkově velmi dobrým výsledkům a splnění podnikatelského plánu,“ uvedl Pantůček.

Hlavním cílem podniku pro letošní rok je podle něj jednoznačně dokončení projektu navýšení přepravních kapacit na ropovodu TAL. Projekt přibližně za 1,6 miliardy korun má od poloviny roku 2025 zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Česko by se tím stalo nezávislé na dovozu ropy z Ruska.

TAL začíná v Terstu, kam je ropa dovážena z řady zemí a kontinentů. Největší podíl tvoří dodávky z oblastí okolo Kaspického a Černého moře, USA a Afriky.

Na přechod na neruskou ropu se souběžně s Merem připravuje také provozovatel rafinerií Orlen Unipetrol. „Litvínovská rafinerie je na přechod ke zpracování alternativních ropných směsí již technologicky připravena. Nyní pokračujeme v testování různých ropných směsí z celého světa a čekáme, až státní společnost Mero dokončí zkapacitnění ropovodu TAL. To nám umožní litvínovskou rafinerii během prvního pololetí příštího roku na zpracování těchto směsí přepnout. Současně pracujeme na smluvním zajištění transportu ropy do České republiky,“ uvedl mluvčí Orlen Unipetrol Pavel Kaidl.

Kromě stěžejního projektu na rozšíření ropovodu TAL chce Mero letos podle Pantůčka pokračovat také v dalších rozvojových akcích. Jde především o projekty obnovitelných zdrojů energie nebo poskytování datových služeb.

Jediným vlastníkem Mera je prostřednictvím ministerstva financí stát. Firma je vlastníkem a provozovatelem české části ropovodu Družba a ropovodu IKL. Oba ropovody vstupují do Centrálního tankoviště ropy u Nelahozevsi.