Tatra chce prorazit v zemědělství s „tatraktorem“, posílit chce v zahraničí

Představení Tatry Phoenix na kopřivnickém testovacím polygonu

Představení Tatry Phoenix na kopřivnickém testovacím polygonu Zdroj: ctk

Společnost Tatra Trucks, které nyní patří kopřivnická automobilka Tatra, připravuje smlouvu s první bankou, která jí schválila financování. Začínají jí vycházet vstříc také úvěrové pojišťovny. Firma si hodně slibuje od letošní novinky, zemědělského vozu, který tatrováci pracovně nazývají „tatraktor“. Speciální šestikolové vozidlo je upravené na pohyb po poli.

Automobilka má zakázkami pokrytou výrobu zatím do září a drží se plánu vyrobit letos 880 vozů, situace ve firmě je už stabilizovaná, uvedl místopředseda představenstva Tatra Trucks Radek Strouhal. Automobilka se letos kvůli dluhům dostala do dražby. V dubnu firmu ovládli podnikatelé René Matera a Jaroslav Strnad.

„Diskutujeme dokumentaci s jednou bankou, která už nám schválila financování. Závaznou nabídku už máme na stole. Teď hledáme druhou banku, tak abychom doplnili bankovní portfolio a byli v nějakém finančním komfortu. Chceme dvě samostatné banky, aby se s nimi dalo bavit i o nějakých expanzivních plánech a podobně. Na jednu banku je Tatra příliš velká,“ řekl Strouhal.

Tahákem má být „tatraktor“

Tatra Trucks si hodně slibuje od nového zemědělského stroje s pracovním názvem „tatraktor“. „Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy,“ řekl Strouhal. Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu. „Na silnici se Tatra tváří jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se to chovat jako traktor,“ uvedl Strouhal.

Tatra PhoenixTatra Phoenix | Tatra„Tatraktor“ je postavený na nejmodernějším tatrováckém modulu, Tatře Phoenix (na obrázku)

Tatra se nejvíce uplatní v nejtěžších terénech. Na asfaltových cestách podle Strouhala moc smysl nemá, nejužitečnější je na silnicích v zimě, kdy se ve sněhu dostane i ze situace, kterou jiná vozidla nezvládnou. „Tatra je opravdu unikátní, že si umí poradit s terénem, se kterým si jiná vozidla neporadí. Cílíme primárně na stavebnictví, cílíme na důlní sektor, cílíme na veškeré těžby jak nerostů, tak i plynu a podobně. Cílíme samozřejmě i na hasiče,“ řekl místopředseda představenstva.

Tatra chce znovu dobýt hlavně indický trh

Tatra Trucks se chce také znova etablovat na zahraničních trzích. Velkým problémem je pro ni zastavení dodávek do Indie, kam ročně odcházelo 400 až 500 aut. Firma čelila podezření z korupce. Obnovení dodávek podle Strouhala hodně závisí na očištění jména Tatry. „Intenzivně jednáme s indickou protistranou, se společností BEML. Vysvětlujeme, že nemáme s bývalými akcionáři nic společného. Věříme, že znova začnou tatrovky brát, je to pro nás velice zajímavý trh,“ řekl Strouhal.

Primárními zákazníky v letošním roce jsou tuzemští klienti. Kromě toho putují vozy z Kopřivnice například do Polska, Austrálie a zemí bývalého Sovětského svazu. „Velká zakázka je konkrétně třeba Ázerbájdžán, kam půjde letos přes sto vozidel. Jsou výhledy, že tam budeme dodávat i v dalších letech,“ řekl Strouhal.

Automobilka nyní vyrábí čtyři auta denně, pokusně zkouší výrobu pěti vozů a ke konci roku by se chtěla dostat na pět aut za směnu. Bez větších investic je podle Strouhala Tatra schopná vyrábět kolem 3 tisíc aut ročně.

Hlavně si vzájemně nelhat, říká šéf představenstva automobilky Tatra