Tatra zvažuje výrobu repliky Tatraplanu
Tatraplan se vyráběl jen čtyři roky, dodnes však patří mezi nejlegendárnější vozy z Kopřivnice. I proto Tatra zvažuje, že bude vyrábět její moderní repliku.
Kopřivnická automobilka Tatra je dnes známá hlavně pro svoje nákladní vozy, až do roku 1999 se ale zabývala také osobními vozy. Jedním z nejlegendárnějších z nich je model 600, přezdívaný Tatraplan. Při příležitosti zprávy, že by Tatra mohla vyrábět jeho moderní repliku, jsme se tento vůz rozhodli připomenout.
Vývoj automobilu střední třídy později nazývaného Tatraplan byl zahájen na konci druhé světové války, a to pod označením Tatra 107, kterým navazovalo na meziválečné řady 77, 87 a 97. Na tyto vozy sice měla novinka navázat aerodynamickou karoserií, novinkou ale bylo uložení motoru (nového plochého čtyřválce o objemu 1750 cm3) a konstrukce zadní nápravy.
První prototyp nového vozu byl dokončen v prosinci 1946, s odkazem na den dokončení se mu přezdívalo Ambrož. Druhý prototyp následoval v březnu 1947, přičemž jemu se ve stejném duchu říkalo Josef. Prototypy bohužel ukázaly mnohé nedostatky, vedle slabého motoru především nestabilitu z důvodu konstrukce zadní nápravy, která byla tvořena výkyvnými poloosami.
Proto se konstruktéři pod vedením tehdy teprve jednatřicetiletého Vladimíra Popeláře museli vrátit k rýsovacím prknům a techniku přepracovali. Na úpravách se údajně podílel i slavný Hans Ledwinka, za kterým konstruktéři jezdili do vězení. V něm byl po odsouzení za kolaborantství s Němci.