Tesle začíná konkurence šlapat na paty

Tesla

Tesla Zdroj: CC BY 2.0: pestoverde via Flickr

Tesla
Tesla
Tesla
Elon Musk a Tesla Model S
Tesla
13
Fotogalerie

Automobilka Tesla bojuje s časem. Na jedné straně řeší problémy s produkcí nového modelu, v dobré kondici nemá ani finance, na druhé straně jí začíná dohánět konkurence. Proti automobilce ze Silicon Valley totiž hraje i vývoj na trhu s elektromobily, kde firmě Elona Muska rychle roste silná konkurence, tvrdí studie londýnské konzultantské firmy PA Consulting Group, která sestavila také žebříček lídrů trhu.

Tesla z průzkumu vyšla sice nejlépe, první příčka by jí měla zůstat i v roce 2019, na dalších místech se ale řadí početná skupina tradičních automobilek převážně německé provenience.  V blízké budoucnosti prý lze očekávat nástup kvalitních automobilů s alternativními pohony, které by mohly poměry na trhu zásadně změnit.

Tesla podle autorů studie čelí nejisté budoucnosti způsobené problémy s výrobou Modelu 3, slabým finančním výsledkům a zadluženosti. Společnost Elona Muska má obrovské výdaje, každou minutu utratí 6500 dolarů. Zmíněné problémy by ji měly odsunout v roce 2021 z prvního místa až na sedmé.

Tradiční automobilky aktuálně hodně investují do vývoje vlastních modelů luxusních elektromobilů. Značky v následujících letech svůj sortiment značně rozšíří. Podle studie by za tři roky měl být lídrem trhu německý Daimler, který již dříve chystal investovat do alternativních pohonů více než 5 miliard eur. Následovat ho má BMW a spojení Renaultu, Nissanu a Mitsubishi. 6 miliard chce do elektromobilů investovat i Porsche.

Do autosalonů míří také řada prémiových elektrických vozů. BMW bude kromě městské i3 nabízet i SUV iX3. Na trh se chystá i elektrické Mini, Jaguar přišel s modelem I-Pace.  Audi zanedlouho představí svůj elektromobil E-Tron.

Autoři studie obodovali automobilky, které se v segmentu elektromobilů pohybují. K hodnocení použili metodologii, která brala v potaz například finanční kondici firmy, technologickou úroveň vozů i baterií či velikost modelového portfolia. Zohledňuje ale také méně kvantifikovatelné charakteristiky jako spolupráci s dodavateli nebo firemní kulturu.