Turecký autozázrak se zadřel, výrobní linky stojí kvůli stávkám | E15.cz

Turecký autozázrak se zadřel, výrobní linky stojí kvůli stávkám

stávka v tureckých automobilkách
stávka v tureckých automobilkách
• 
ZDROJ: reuters

Jaroslav Matějka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Po týdnu končí divoká stávka v závodech Fiatu a Fordu v Turecku. Výrobní linky Oyak Renaultu, největší automobilky v zemi, jsou ale i nadále nehybné. Stávka začala předminulý čtvrtek ve městě Bursa v závodě, který vlastní Renault s penzijním fondem turecké armády.

Ze severozápadu země se pak rozšířila do Tofasu (společný podnik Fiatu a turecké skupiny Koc Holding) a následně musel zastavit výrobu kvůli problémům s dodávkami ve svých dvou závodech i Ford Otosan (joint-venture americké automobilky a Koc Holding).

Podle agentury Reuters odborový svaz kovoprůmyslu Turk Metal vyjednal minulý měsíc pro zaměstnance producenta součástek Bosch Fren zvýšení mezd o 60 procent. Jinde se mu ale podobný nárůst prosadit nepodařilo. V tu chvíli nespokojení zaměstnanci ztratili trpělivost. Po letech rychlého růstu, který nebyl doprovázen zlepšením pracovních podmínek, zastavili práci.

Ministr Isik: Tohle jen poškozuje celé hospodářství!

Hospodářský zázrak si tak vybírá daň. Kolem 40 procent Turků pracuje 50 i více hodin týdně. To je více než ve 34 členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), jejímž zakládajícím členem Turecko je. A za to dostávají nižší mzdu.

Renault, který loni v Turecku vyrobil podle ACEA 318 tisíc aut, na stávkové dění zareagoval tak, že přehodnotí svoje plány. Představitel automobilky Jean Christophe Kugler řekl, že „pokud to bude pokračovat, další investice nebudou“. Loni bylo v zemi vyrobeno 1,17 milionu aut, což bylo o 45 tisíc více než v předchozím roce, automobilový průmysl se stal tahounem turecké ekonomiky. Nebylo proto divu, že na probíhajícím autosalonu v Istanbulu ministr hospodářství Fikri Isik požadoval okamžité obnovení výroby: „Tohle jen poškozuje celé hospodářství.“

Spor zasáhl nejen automobilky, ale poškodil i vládnoucí Stranu spravedlnosti a rozvoje (AKP). Blíží se parlamentní volby a AKP je v nich favoritem. Reputaci si mimo jiné vydobyla právě díky dobrému řízení ekonomiky.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.