V Česku vyvíjený turbovrtulový motor Catalyst získal klíčovou certifikaci. Sériová výroba může začít

Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali

Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali Zdroj: Avio Aero

Ondřej Souček

Společnost Avio Aero dokončila dlouho očekávanou certifikaci svého turbovrtulového motoru Catalyst. V rámci certifikace motoru, který firma začala vyvíjet před deseti lety, americký Federální úřad pro letectví (FAA) testoval více než 23 motorů a 190 komponentů Catalystu. První letoun s tímto motorem by mohl na trh zamířit ještě letos.  

Catalyst je zbrusu nový turbovrtulový motor, který byl kompletně vyvinut a vyroben ve vnitroholdingových závodech v Itálii, Česku, Polsku a v Německu. Inženýři začali Catalyst vyvíjet v roce 2015 jako první turbovrtulový motor v historii letectví, který je částečně vyroben na 3D tiskárně. Podle dřívějších vyjádření firmy se trojrozměrný tisk na tvorbě motoru podílí celkem 12 díly, které by konvenční výroba musela nahradit 855 komponentami. Pionýrské ambice však dlouho narážely na překážky ve vývoji i certifikaci.

„Certifikace motoru Catalyst je pro naši společnost významným milníkem a nyní jsme plně připraveni začít s jeho sériovou výrobou, abychom uspokojili požadavky našich zákazníků,“ řekl šéf Avio Aero Riccardo Procacci, který dodal, že catalyst je první turbovrtulový motor, který byl certifikován podle nejnovějších a přísnějších norem.

Přísné zkoušky

Společnost Avio Aero důvod zpoždění vývoje nekomentovala. Šéf vývoje catalystu Paul Corkery ale loni pro odborný server Ainonline.com jako důvod uvedl právě to, že firma čelila novým, tvrdým regulačním požadavkům, které byly náročnější, než se očekávalo.

„Motor Catalyst prošel přísným certifikačním a zkušebním procesem. Jsme spokojeni s výkonem motoru jak při pozemních, tak při letových zkouškách a nyní se plně soustředíme na podporu společnosti Textron při dokončení certifikačního procesu letounu Beechcraft Denali a jeho uvedení do provozu,“ sdělil nyní Corkery. Zhruba desetimístné civilní letadlo Beechcraft Denali, první, které by mělo motor českého výrobce využít, má podle dosavadních odhadů letecké firmy certifikát získat ještě letos.

Jak už e15 psala dříve, druhým zákazníkem má být konsorcium organizace OCCAR a firmy Airbus Defense and Space, které chce catalyst použít pro projekt bezpilotního obranného vzdušného systému Eurodrone. OCCAR je evropská integrovaná organizace, která realizuje společné unijní nákupy vojenské techniky a také je pomáhá financovat. 

Výrobce motorů Avio Aero věří, že catalyst přináší do segmentu letectví radikální změnu, protože ve srovnání s konkurencí ve stejné třídě nabízí až o 18 procent nižší spotřebu paliva a až o 10 procent vyšší výkon. 

Motor je konkurentem pohonné jednotky PT6 výrobce Pratt & Whitney Canada, který v různých svých variantách po dekády dominuje trhu motorů pro větší stroje kategorie všeobecného letectví. Catalyst využívá technologií motorů M601 a H80, vyvinutých ve známých pražských závodech Walter.

Avio Aero je součástí společnosti GE Aerospace, která navrhuje, vyrábí a servisuje komponenty a systémy pro civilní a vojenské letectví. Avio sídlí ve městě Rivalta di Torino, kde se nachází i její největší výrobní závod.

Z dalších zemí má společnost závod a testovací centrum v Polsku a výrobní a testovací závod v České republice, ve kterých pracuje celkem přes 1100 zaměstnanců. České dceřince se však v posledních letech kvůli výdajům na vývoj příliš nedařilo. Její kumulovaná ztráta do konce roku 2023 přesáhla 5,7 miliardy korun. Loňské výsledky firma ještě nezveřejnila.