Ve Velenicích po letech roztopili bosenskou lokomotivu, jednu ze tří na světě

Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích

Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích Zdroj: Jan SIndelar, E15

Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích
Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích
Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích
Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích
Rekonstrukce historických lokomotiv a vagónů v Českých Velenicích
10
Fotogalerie
Trvalo to čtyři roky, ale stálo to za to. V železničních dílnách firmy Legios v Českých Velenicích v úterý poprvé roztopili kompletně zrenovovanou parní lokomotivu starých bosensko-hercegovských drah. Úzkorozchodná rychlíková lokomotiva se dočkala i staronového balkánského označení BH StB 169.

„Je to všechno ruční práce, hodně se na ní přitom podílejí zkušení důchodci,“ řekl serveru E15.cz šéf závodu Marian Moravčík. Podle kolemstojících dělníků bylo stroj třeba roztopit, aby se ukázaly případné mouchy a rychle se odstranily.

Třicetitunová mašinka prý dlouhá léta stála jako železničářský pomník, čemuž odpovídal i její stav. Fakticky všechny pohyblivé části byly napevno svařeny. Z komína se zabánilo přesně sto let poté, co lokomotiva poprvé vyjela z budapešťské továrny Mavag. Nyní je v majetku rakouského spolku nadšenců Club 760, jehož název přímo odkazuje na úzký, takzvaný bosenský rozchod. Lokomotiva se tak brzy objeví na jedné z řady proslulých rakouských úzkorozchodných drah.

Mašiny téhle řady jsou na světě tři, z toho provozuschopná je právě jen ta „jihočeská“. Podle Velenických zbylé dvě stále někde chátrají jako pomníky. Nejde však o jedinou raritu, kterou v jihočeském Legisou mají. Na opravu tu čeká například opláštěná německá mazutka a dvanáct historických luxusních vagonů společnosti Grand Express European. O příjezdu unikátní soupravy do Čech už server E15.cz psal. Mazutová parovka bude nejspíš potřebovat opravu kotle a nový lak, o přesném rozsahu oprav se teprve jedná.

Ačkoliv ve Velenicích železniční nostalgie dýchá z každého koutu, opravy historických vozidel tvoří jen zlomek tržeb. Hlavní jsou rekonstrukce vozidel pro běžný provoz, k vidění tak tu jsou vedle sebe vagony například Českých drah i konkurenčního Regiojetu. Přesto jsou zdejší dílny slavné hlavně díky páře a zlatým českým rukám.