Ve Wolfsburgu začíná jednání o novém šéfovi Škody Auto. Ve hře je devět kandidátů

Thomas Schäfer, ŠKODA auto

Thomas Schäfer, ŠKODA auto Zdroj: E15 Michael Tomeš

Thomas Schäfer, ŠKODA auto
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
22
Fotogalerie

Do německého Wolfsburgu míří nejvyšší manažeři koncernu Volkswagen a také Škody Auto. Jednat budou o tom, kdo se stane novým šéfem mladoboleslavské automobilky. Současný šéf Škody Thomas Schäfer ve funkci skončí k 1. červenci letošního roku. „Mohu jen prozradit, že ve hře je devět uchazečů,“ uvedl předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík, který na jednání také míří.

Koncern zatím drží zmíněných devět jmen pod pokličkou. Stejně jako v polovině roku 2020, kdy z čela Škody Auto odcházel po pěti letech Bernhard Maier, tak zaměstnanci automobilky mohou pouze spekulovat o tom, kdo by mohl Schäfera nahradit. Stejně jako před dvěma lety zaznívá například jméno člena představenstva společnosti Michaela Oeljeklause, kterému při poslední volbě dokonce bookmakeři dávali větší šanci než Schäferovi. Podobně se spekuluje také o tom, že jedním z kandidátů by mohl být jediný Čech v představenstvu Škody Martin Jahn. Ten již dříve na dotaz deníku E15 odmítl spekulace komentovat. Poslední Čech, který firmu vedl, byl Vratislav Kulhánek, a to v letech 1997 až 2004.

O tom, že Schäfer skončí, rozhodla dozorčí rada koncernu koncem loňského roku. Radikální proměnou přitom prošel celý vrcholový management Volkswagenu. Šéf skupiny Herbert Diess sice obhájil svůj post, přišel ale o část pravomocí. Padlo rozhodnutí, že čínské aktivity koncernu již nebude mít na starost dosavadní šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter, na jeho místo se posune právě nynější předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer.

Martin Jahn: Levnější škodovky dodáme do Afriky, Evropané dostanou elektromobily

Video placeholde
ELITA BYZNYSU: Levnější škodovky dodáme do Afriky, Evropané dostanou elektromobily, říká Martin Jahn • Videohub

Automobilový průmysl prožívá extrémně turbulentní období a klidný nebude ani letošní rok. Poptávka po nových automobilech výrazně převyšuje jejich nabídku na trhu. Obvyklý plynulý tok vozů z výrobních linek do garáží spotřebitelů narušily četné nedostatky mnoha dílů, chybí hlavně čipy. Automobilky včetně mladoboleslavské Škody musí omezovat či zcela přerušovat výrobu.

Aby Škoda Auto letos v konkurenci uspěla, bude potřebovat dostatečný příděl čipů od mateřského koncernu Volkswagen, o které se ale pere s mnohými dalšími. Investice do vlastní továrny na čipy není ve hře, přišla by příliš draho a realizace by zabrala několik let. „Strojů na výrobu čipů je navíc také globální nedostatek, tudy cesta nevede,“ popsal Schäfer pro E15 v listopadovém rozhovoru. 

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.

Stejně jako řada evropských konkurentů bude muset i Škoda letos válčit - draze investovat - na dvou frontách zároveň. Jednak na poli tradičních vozů se spalovacími motory, o jejichž prodeje se má automobilka ještě dlouho opírat mimo jiné na afrických nebo východoasijských trzích, zároveň ale musí masivně investovat do vývoje a výroby elektromobilů. Do segmentu, ve kterém čelí evropské automobilky čím dál vyspělejší konkurenci z Číny i extrémně silné Tesle.