Větroň Blaník se vrací. Ruský investor výrobu přesune do Přerova

Na Blanících létá známá slovenská akrobatická skupina Očovskí bačovia

Na Blanících létá známá slovenská akrobatická skupina Očovskí bačovia Zdroj: Josef Vybiral, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Kluzák L-13 Blaník
Kluzák L-13 Blaník
Kluzák L-13 Blaník
Kluzák L-13 Blaník
Kluzák L-13 Blaník
7 Fotogalerie
ČTK
Legendární kluzák Blaník by se měl příští rok dočkat obnovení výroby. V areálu bývalé vrtulníkové základny v Přerově ji chce zahájit ruský investor. Produkci větroně v Kunovicích v roce 2006 po několika desetiletích ukončila společnost Aircraft Industries.

„Jednání o přesunu výroby legendárního kluzáku Blaník probíhají už několik měsíců a nyní se nacházíme ve finální fázi. Pevně věřím, že už v příštím roce bude výroba (kluzáků Blaník na přerovském letišti) po všech nezbytných certifikacích a auditech zahájena,“ uvedl ředitel státního podniku LOM Praha Roman Planička. LOM Praha přerovské letiště po odchodu armády provozuje.

Kluzáky chce v Přerově podle něj vyrábět firma Blaník CZ. „Vím, že tento program byl odkoupen ruským investorem a jeho výroba bude zachována v ČR,“ odpověděl Planička, zda zná vlastnickou strukturu budoucího výrobce kluzáků Blaník.

Plány koupila ruská skupina S7

Kunovická společnost Aircraft Industries loni prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků dříve vyráběných v LET Kunovice firmě Blanik Limited. Ta je dceřinou společností firmy S7 Engineering, která zajišťuje údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna zajistit uplatnění na trhu i pro nově vyrobené kluzáky.

Produkce kluzáků Blaník by se měla na přerovském letišti v následujících letech postupně zvyšovat, přičemž práci v novém provozu najde až několik desítek lidí. Státní podnik LOM Praha by měl podle Planičky s investorem v nejbližší době uzavřít nájemní smlouvu na jeden z místních hangárů. „Do konce roku dojde k předání haly a oni poté zahájí kroky k tomu, aby tady mohli vyrábět leteckou techniku,“ dodal Planička.

V Kunovicích se stále vyrábí náhradní díly

Kluzáky Blaník se v Kunovicích vyráběly několik desítek let ve dvou modelových řadách L-13 a L-23 Super Blaník. Novější model L-23 Super Blaník je dvoumístný celokovový kluzák určený především pro základní pilotní výcvik. V kunovickém závodě se sériově vyráběl od roku 1989.

Akrobatická skupina Očovskí bačovia létá na Blanících

Firma Aircraft Industries dosud vyrábí náhradní díly pro tento kluzák a společnost také poskytuje technickou podporu provozovaným kluzákům. Někdejší Let Kunovice a jeho nástupce Aircraft Industries Blaníků včetně modifikací vyrobil přes 6000. Byly exportovány do 40 zemí.

LOM Praha, který pro armádu především opravuje a modernizuje vrtulníky, převzal přerovské vojenské letiště na začátku letošního roku. V budoucnu chce v Přerově zahájit také opravárenskou činnost. Letiště Přerov má nyní status veřejného mezinárodního a neveřejného mezinárodního letiště. Na letišti v Přerově by měl být nadále zachován civilní provoz, avšak v menším rozsahu než se původně plánovalo.