Volkswagen přesune do českých Kvasin výrobu vozů Passat

Výroba Škody Superb v Kvasinách

Výroba Škody Superb v Kvasinách Zdroj: Škoda Auto

Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Jejich výroba se má přesunout do nového závodu Volkswagenu, který by se měl nacházet ve východní Evropě. Jeho místo zatím nebylo vybráno. V pátek ohlášené změny jsou součástí nového koncernového pětiletého plánu, který se zaměřuje hlavně na výrobu elektromobilů v závodech v Německu.

Škoda Auto vyjádřila spokojenost s tím, že bude v Česku nadále vyrábět modely Superb. Již více než rok se spekulovalo o možném přesunu Superbu do výrobního závodu VW v Německu. Páteční rozhodnutí Volkswagenu o přesunu výroby vozů Passat do závodu v Kvasinách zajistí dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů, řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

Připomněl, že už v příštím roce startuje v Kvasinách výroba prvního modelu značky Škoda s plug-in-hybridním pohonem, kterým bude Superb. Od roku 2020 pak bude Škoda v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem. "Dnes učiněná rozhodnutí tak zajišťují dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů," řekl Maier.

Rozhodnutí Volkswagenu o stavbě nového závodu ve východní Evropě nabízí podle Maiera možnost realizovat naléhavě potřebné navýšení výrobních kapacit pro modely značky Škoda. K přesunu výroby modelu Karoq do nového závodu se Maier nevyjádřil.

Volkswagen hodlá rozšířit svoji výrobní kapacitu ve východní Evropě o další závod od roku 2022. O umístnění závodu, který bude vyrábět více značek skupiny, zatím automobilka nerozhodla, pouze uvedla, že bude ve východní Evropě. Německá média již dříve spekulovala, že bude v Bulharsku nebo v Turecku.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa znamenají změny pro Škodu z krátkodobého pohledu posílení pozice v rámci koncernu, protože závod v Kvasinách potvrdil, že je schopný vyrábět vedle Superbu limuzíny vyšší třídy, jako je Passat. "Zároveň je dobrá zpráva i to, že Škoda dostala zelenou pro vytvoření nových kapacit ve východní Evropě," podotkl. Z dlouhodobého hlediska bude pro Škodu podle Knapa výzva, jak se ve skupině uplatní v rámci nástupu výroby elektromobilů.

Volkswagen potvrdil plány na výrobu elektromobilů v německých továrnách v Cvikově, Hannoveru a Emdenu. Právě v Emdenu se nyní vyrábějí passaty. Koncern hodlá v Cvikově zahájit produkci elektromobilů již v příštím roce a v Emdenu a Hannoveru v roce 2022.

"Vzhledem k vysoké výrobní odbornosti a úrovni kvalifikace našich zaměstnanců jsou německé továrny obzvlášť vhodné pro přeměnu v závody na výrobu elektromobilů," uvedl člen představenstva Volkswagenu Oliver Blume, který má na starosti výrobu. Přechod na výrobu elektromobilů nicméně vyvolává obavy o pracovní místa. Tato výroba je totiž méně náročná na práci než produkce automobilů s tradičním pohonem.

Model Passat patří mezi vozy střední třídy. Volkswagen ho vyrábí od roku 1973 a v současnosti je na trhu osmá generace, ve verzi sedan a kombi. Do rodiny patří také kupé Arteon. Německá média však upozorňují, že prodej Passatu klesá. Ještě před deseti lety byl každý pátý prodaný vůz značky VW Passat, nyní je to každý desátý.

V rámci východní Evropy má koncern VW jen několik závodů, které se specializují na výrobu osobních vozů. Vozy SUV Volkswagen vyrábí například v bratislavské továrně, ze které ale vyjíždějí prémiové automobily Porsche Cayenne nebo Bentley Bentayga. V následujících letech nicméně výrobu vozů obdobné kategorie jako je Karoq přesune značka Audi do maďarského Gyoru.

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Škoda již nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to už zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst.