Z auta se stane mobil s aplikacemi, říká šéfka Škoda Auto DigiLabu Plachá

Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu

Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu Zdroj: ŠKODA AUTO/René Fluger

Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu
Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu
Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu
Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLabu
5
Fotogalerie

Překotný vývoj na poli technologií zastihl i automobilový průmysl v mnohém nepřipravený. Tradičním automobilkám konkurují firmy jako Google či Amazon. Mladoboleslavská Škodovka se proto snaží konkurenty předběhnout a testuje poslední inovace v elektromobilitě, autonomních autech či ve sdílených jízdách. „V digitálu je klíčová rychlost,“ říká zakladatelka Škoda Auto DigiLabu Jarmila Plachá.

Škoda Auto chce kromě výroby aut poskytovat také služby mobility. Stane se jednou ze Škodovky čistě technologická firma?

Škoda Auto je už nyní technologickou firmou. Samozřejmě i nadále budeme vyrábět auta, byť čím dál technologicky vyspělejší. Právě funkce jako propojené auto a služby mobility se stanou do budoucna tím hlavním kritériem pro nákup nového vozu. Chceme, aby se naše auta stala platformou, na kterou se budou nabalovat další služby. Stejně jako fungují aplikace v chytrém telefonu.

Myslíte si, že do deseti let skončí automobilismus, jak ho známe? Za posledních sto let se vozy jen zlepšují, ale princip řízení je stále stejný. Nyní jde ale vývoj překotně dopředu.

Automobilismus neskončí, ale výrazně se změní. Před patnácti lety jsme telefon nosili k telefonování a teď jsme z něj udělali denního společníka, na kterém jsme všichni závislí. Sleduji na něm maily, zprávy, počasí, nakupuji, obsluhuji svou banku. A tento vývoj teď čeká i automobilový průmysl. Již nyní existují nové způsoby, jak auto využít. Vaše nové osobní auto se brzy stane místem, kam vám třeba e-shop doručí balíček. Z auta se stane takový sofistikovaný mobilní telefon. Nejenže v něm budou všechny aplikace, na které jsme zvyklí, ale i fyzický prostor auta lze využít pro další služby.

Občas se říká, že kauza dieselgate znamenala počátek konce konvenčních aut, že automobilky začaly přemýšlet jinak.

Nemyslím si, že dieselgate je jedinou motivací pro změny. Jsou to radikálně jiné technologie umožňující ostatním hráčům, kteří nemají zkušenost z tradiční výroby aut, aby se stali našimi konkurenty. Firmy jako Google a Amazon zajímá mobilita a další služby, jimiž zasahují do tradičního pojetí automobilového průmyslu. Zároveň se mění zákaznické chování, stále více lidí se přesouvá do měst, vznikají nové příležitosti díky využití umělé inteligence a do budoucna to bude autonomní řízení, co automobilismus výrazně změní.

Podívejte se na Teslu. Technologická firma chtěla vyrábět auta a myslela si, že znalost posledních technologií a důraz na zákazníka stačí. Dnes vidíme, že stavět auta bez zkušeností není tak jednoduché. Z Muska a jeho Tesly se ale i automobilky musejí poučit. Vidíme například, že se konečně začínají vyrábět elektromobily, které jsou hezké a sexy.

Inovacím se věnuje i Škoda Auto DigiLab, který vedete. Kolik investujete do start-upů? Je to v řádu desítek milionů?

Je to v řádu toho, co daný projekt a jeho rozvoj potřebují. Musíte otestovat nápad, investovat nejprve málo, a teprve když vidíte, že je zájem ze strany potenciálního zákazníka, investujete dále. Pokud chcete být úspěšní a profitabilní, musíte být na daném trhu číslo jedna, maximálně dvě.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!