Volkswagen zaplatí právníkům majitelů vozů ve Spojených státech více než čtyři miliardy

Logo Volkswagen

Logo Volkswagen Zdroj: CC BY 2.0: Miles Continental

ilustrační foto
Elektrický Volkswagen s dojezdem 500 km udělá Tesle vrásky na čele
Jeden z hlavních německých exportérů, automobilka Volkswagen
Ergonomie ctí tradice koncernu Volkswagen. Čalounění s hnědou alcantarou je standard pro linii Xcellence.
Bazar: Volkswagen Touran 1T
19 Fotogalerie
ČTK

Německá automobilka Volkswagen zaplatí 175 milionů dolarů (4,3 miliardy korun) právníkům zastupujícím americké majitele jeho naftových vozů, které manipulovaly s emisními testy. Agentuře Reuters to dnes sdělily dva lidé obeznámení s touto dohodou.

 

 

V srpnu právníci zastupující americké majitele asi půl milionu naftových vozů Volkswagenu umožňujících falšování testů požadovali, aby jim firma uhradila poplatky a další právní náklady v objemu až 332,5 milionu dolarů.

Automobilka se v červnu s americkými úřady dohodla, že na opravy a odkup problémových naftových vozů ve Spojených státech vynaloží deset miliard dolarů. Souhlasila rovněž, že právníkům majitelů aut zaplatí opodstatněné poplatky a náklady.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až deset tisíc dolarů (zhruba 124 až 243 tisíc korun).

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory a 85 tisíc vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory.

Vše o Volkswagenu si přečtěte zde

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen zatím odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.