Vstup Číny na trh komerčních letadel se odkládá

Comac ARJ21

Comac ARJ21 Zdroj: Wikimedia

ČTK
ČTK , vrb
Projekt prvního čínského komerčního letadla pro osobní přepravu nabírá další zpoždění. Státní společnost Commercial Aircraft Corp of China (Comac) oznámila, že 90místný letoun ARJ21 nezíská od regulačních úřadů povolení k létání dříve než v roce 2013. Program tak bude mít zhruba pět let zpoždění proti původnímu plánu a může ohrozit i ambicióznější záměr vyrábět letoun C919 se 168 sedadly, který se má stát konkurentem letadel společností Boeing a Airbus.

Finanční ředitel firmy Comac Tchien Min uvedl, že čínský regulátor odložil závěrečnou certifikaci ARJ21 až na rok 2013. Původní termín počítal se získáním certifikace již v roce 2008. Na otázku po důvodu zpoždění odpověděl Tchien pouze: „Je to proces.“

ARJ21 je menším, regionálním letadlem s doletem zhruba 2000 mil (přes 3200 kilometrů) a má konkurovat letadlům firem Bombardier a Embraer. Analytici i zástupci dodavatelů firmy Comac upozorňují, že zpoždění ARJ21 zřejmě ohrozí i program většího letounu C919. Tchien ale uvedl, že projekt většího letounu zatím postupuje podle plánu. První let C919 se má uskutečnit v roce 2014 a čínský úřad pro civilní letectví (CAAC) by mohl udělit povolení způsobilosti k letu v roce 2016.

Comac na konci února oznámila, že zahájila certifikační zkoušky pro ARJ21. Letoun se zástupci firmy a úřadu CAAC tehdy poprvé a úspěšně přistál po téměř dvou hodinách letu.

Comac ARJ21Comac ARJ21 | Zdroj: Wikimedia

ARJ21 je důležitý pro čínský letecký průmysl, který chce být globálně konkurenceschopným. Podle čínských médií již Comac získala na letadlo nejméně 240 objednávek, napsala agentura Reuters.

Na trhu komerčních letadel zatím vládne evropský Airbus. V prodeji překonal americký Boeing v deseti z posledních 11 let. Airbus loni získal 1419 objednávek, což bylo vůbec nejvíc v historii letectví. Boeing přijal 805 objednávek na nová letadla.

Letos chce ale Boeing Airbus sesadit z pozice světové jedničky. V prvním čtvrtletí se mu to zatím daří a získal více objednávek na letadla i dodal více letadel než Airbus. Boeing získal ve čtvrtletí objednávky na 440 letadel a dodal odběratelům 137 letadel. Airbus získal zakázky jen na 100 letadel a dodal 131 letadel.