Výroba piva v Česku po třech letech vzrostla

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Josef Vostarek, Sedmicka

Pivovarníci v Česku si mohou oddechnout, nejhorší časy co se týče výše produkce mají zřejmě za sebou. Celkový výstav pivovarů v Česku loni po třech letech poklesu, z toho ve dvou případech výrazném, meziročně vzrostl, a to o 2,7 procenta. Vyplývá to z údajů, které má Český svaz pivovarů a sladoven k dispozici a jež zahrnují členské pivovary i nejvýznamnější pivovarské subjekty mimo svaz.

Výstav pro tuzemsko se zvýšil téměř o 2,6 procenta, zatímco loni činil pokles oproti roku 2010 celkem 8,6 procenta. Vývoz piva po dvou letech poklesu vykázal mírný vzestup o téměř čtyři procenta. Podle nejnovějších odhadů se v současnosti u nás vyrábí na 500 značek piv a jejich počet se zvyšuje. Tuzemské pivovary exportují pivo do více než 60 zemí světa, tři vyvezené lahve ze čtyř obsahovaly ležák, každá pátá pak pivo výčepní.

Produkce všech českých pivovarů nepřetržitě rostla od roku 2001 do roku 2007, kdy dosáhla rekordních 19,9 milionů hektolitrů, v roce 2008 klesla o půl procenta. V roce 2009 ale výstav poklesl o šest procent a předloni dokonce o osm. Důvodem byly dopady ekonomické krize, kvůli které mnozí konzumenti piva začali šetřit a způsobila i úbytek turistů v Česku, a zvýšení spotřební daně o třetinu od Nového roku 2010. Prozatím se tak nepodařilo navázat na vysoká tempa přírůstků z období před rokem 2008.

„Je to málo, ale je to první dobrá vlaštovka. Za pozitivní lze považovat, že pivovary výrazně inovují svou nabídku piv, přicházejí s novými obaly a v neposlední řadě se postupně navrací dynamika exportu českého piva směrem k zahraničnímu zákazníkovi,“ uvedl předseda svazu František Šámal.

ilustrační fotoilustrační foto | profimedia.cz

Pozitivní zprávou je podle něj i to, že loni výrazně poklesly dovozy převážně těch nejlevnějších piv ze Slovenska, Maďarska a Polska. V roce 2010 se do Česka dovezl rekordní milion hektolitrů piva, zatímco běžný dovoz speciálů a renomovaných zahraničních značek činil do té doby zhruba stabilních 330 tisíc hektolitrů; zbytek právě činil dovoz levných značek pro řetězce z Polska a dalších značek ze Slovenska a Maďarska. Loni celkový dovoz piva do Česka klesl na 540 tisíc hektolitrů. Levné značky se nyní vozí pouze jen z Polska, ale i z této země se jich loni přivezlo méně o 300 tisíc hektolitrů.

I nadále pokračuje letitý trend poklesu spotřeby čepovaného piva v hospodách a restauracích na úkor baleného z obchodu. Podíl lahvového piva překonal podíl čepovaného v roce 2010. Loni dosáhl podíl čepovaného (sudového) piva 43,3 procenta, podíl lahvového byl o procentní bod vyšší. Výrazně, byť z nízké základny, stoupl podíl piva prodávaného v plastových PET lahvích – loni to bylo 5,8 procenta, tedy dvojnásobek podílu o rok dříve. Podíl piva prodávaného v plechovkách loni stoupl o čtvrtinu a jeho podíl byl 3,6 procenta.