Výrobce letadel Aircraft Industries čelí insolvenci, dluží přes 400 milionů

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Zdroj: CTK

Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Na snímku je generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.
Společnosti Aircraft Industries představila 15. července novinářům na letišti v Kunovicích na Uherskohradiťsku nový letoun L-410 NG. Na snímku je vedoucí projektu L-410 NG Miroslav Pešák.
7
Fotogalerie
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries čelí od dneška návrhu na insolvenci, který podala firma Aero Vodochody Aerospace. Podle České televize dluhy společnosti převyšují 400 milionů korun. Aircraft Industries se potýká s problémy kvůli nedostatku zakázek.

Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková vyjádření k situaci slíbila odpoledne. Předseda podnikových odborů a člen dozorčí rady společnosti Josef Mikula o insolvenčním návrhu ví. „Situace se řeší. Obavy jsou na místě v podobném případě vždy,“ uvedl Mikula.

„Aircraft Industries v současnosti dluží Aeru 38,3 milionu korun za podvozky pro letoun L-410,“ vysvětlila mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová. Aero se v prosinci se společností dohodlo na splátkovém kalendáři, ten ale podle Vrublové Aircraft Industries neplní. „Ačkoliv se Aero snažilo vést s Aircraft Industries jednání o řešení situace, akcionáři společnosti jednání odmítli,“ dodala mluvčí.

Zhruba 350 zaměstnanců je od loňského prosince na nucené dovolené. Společnost jim platí 60 procent mzdy. „Stav lidí, kteří chodí do práce, je stabilní. Momentálně k 10:30 je tady 623 osob z necelé tisícovky,“ vysvětlil odborář. Podle něj někteří lidé sice dávají výpovědi, to se ale prý děje i při běžné situaci v podniku.

Aircraft Industries doplácí na problémy v Rusku, kam posílá většinu svých strojů. Letadla z Kunovic ale na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad prodeje kunovické společnosti je výrazný. V roce 2013 prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska. V roce 2014 prodala letadel 16, z toho do Ruska sedm.

Loni byla podle Mikuly prodána pouze čtyři letadla a letos pouhá dvě. Loni mířila tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska a letos dvě do Ruska. Podle Mikuly jsou ale rozjednány další kontrakty a situace by se měla zlepšovat. Firma usiluje o průnik na další trhy, například do Indie.

Nedávno podepsala memorandum o dodávkách 20 letadel do Číny, ještě letos by jich tam měla prodat pět. Podmínkou je ale schválení certifikátů letadla L-410 čínským úřadem civilního letectví. Nové zákazníky společnost hledá také v západní Evropě s pomocí bývalého majitele cestovní kanceláře a senátora Václava Fischera, který nyní podniká v Německu.

V Rusku se mluví o tom, že by se výroba L-410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries, průmyslový holding UGMK. Část letounů by se měla vyrábět už napřesrok. Šéf uralského koncernu řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech. Výrobu letadel na jihovýchodě Moravy to ovšem podle kunovické firmy nijak neovlivní, bude pokrývat hlavně trhy v Asii, Africe a v Americe.

Ohrožení významného leteckého produktu

Podle Aera současný stav ohrožuje jeden z nejvýznamnějších produktů českého leteckého průmyslu a vedení Aircraft Industries to nehodlá nebo neumí vyřešit. Zprávy z ruského tisku o zahájení výroby L-410 v Rusku jsou podle mluvčí znepokojující.

„Aero je připravené podílet se na jakémkoliv smysluplném postupu, který zachová výrobu v Kunovicích. Není pro nás přitom podstatné, kdo ji bude realizovat. V současné době je nutné začít situaci nějak řešit. Máme obavu, že nečinnost by nutně vedla ke konci celého projektu L-410,“ uvádí Aero Vodochody ve vyjádření na webových stránkách.

Aircraft Industries v roce 2014 utržila za vlastní výrobky a služby a za prodej zboží asi 1,8 miliardy korun, zisk činil 91,2 milionu korun. V roce 2013 tržby činily téměř 2,1 miliardy a zisk 154,4 milionu korun. Loňské výsledky hospodaření společnosti ještě známy nejsou.

Profil společnosti Aircraft Industries
Historie: Společnost Aircraft Industries, a. s. byla do obchodního rejstříku zapsána 16. září 2004. Firma Aircraft Industries je účelově založenou společností pro vybrané perspektivní projekty leteckého průmyslu. V roce 2005 odkoupila konkurzní podstatu Leteckých závodů Kunovice, v následujícím roce obnovila výrobu dopravních dvoumotorových letadel L 410. V roce 2008 do společnosti vstoupil ruský akcionář, těžařský holding UGMK, který získal 51 procent akcií, zbylých 49 procent držela česká obchodní společnost PAMCO INT. Nyní je jako jediný akcionář zapsána společnost UGMK-Holding.

Předmět činnosti: Aircraft Industries navazuje na více než sedmdesátiletou tradici závodu na leteckou výrobu v Kunovicích. Hlavním produktem společnosti jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410. Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR.

Základní kapitál: 112 milionů korun

Počet zaměstnanců: zhruba 1000
Ostatní:

- Loni v prosinci část pracovníků Aircraft Industries dostala nucené volno. Firmě se kvůli problémům v Rusku, především propadu rublu, nedaří plnit plán prodeje. Nedávno společnost prodloužila nucenou dovolenou pro svých 350 zaměstnanců do konce května.

- V roce 2014 společnost vyrobila 16 letadel a 16 letadel prodala. Pro rok 2015 plánovala výrobu 18 letadel a podle záměrů oznámených loni v říjnu plánuje vyrábět až 30 letadel ročně. Podle předsedy podnikových odborů Josefa Mikuly prodala loni pouze čtyři letadla a letos pouhá dvě.

- Loni společnost oznámila, že plánuje výrobu letadel v Rusku. V červenci podepsala dohodu s Uralským závodem civilního letectví (UZGA), která určuje směr budoucí spolupráce. Letadla L 410 by se měla montovat v areálu závodu UZGA.

- Letos se firma dohodla na dodávkách letadel se společností China Aviation Supplies Holding Company (CASC), která je oficiálním dovozcem letadel ze zahraničí do Číny. Aircraft Industries informoval, že by ještě letos měl dodat prvních pět letounů L410 UPV-E20 do Číny. Podmínkou je schválení certifikátů letadla L410 čínským úřadem civilního letectví.

- Loni Aircraft Industries dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010. Sériová výroba by měla začít po dokončení certifikace v závěru roku 2017.