Výsledky za loňský rok jsou tak nižší, než firma plánovala. Původně chtěla prodat 4061 traktorů, tržby měly dosáhnout asi 3,98 miliardy korun. „Rok 2015 se v segmentu traktorových výrobců nesl ve znamení recese. Evropské trhy zaznamenaly pokles z hlediska celkových prodejů traktorů,“ uvedl ve výroční zprávě předseda představenstva Martin Blaškovič.
„Situace byla natolik vážná, že evropské hodnoty z roku 2015 byly nižší o sedm procent než hodnoty z roku 2009, kdy propukala hospodářská krize,“ dodal šéf firmy, která je závislá na exportu - na něj loni šlo přes osmdesát procent produkce firmy.
Hlavní důvody horšího hospodářského výsledku byly podle vedení firmy dva. Kromě poklesu prodejů traktorů se musel jejich výrobci firmy - nejen Zetor - vypořádávat se zvýšením materiálové náročnosti výroby kvůli požadavkům na vyšší emisní stupeň pro motory traktorů.
OBRAZEM: Nejnovější model Zetoru Crystal
„I přes nepříznivý vývoj na jednotlivých trzích Zetor úspěšně čelil vzniklé situaci. V loňském roce značka Zetor navýšila tržní podíl na většině trhů,“ míní Blaškovič. To se podařilo v Polsku, Česku, na Slovensku, v Německu, Velké Británii, Francii, Irsku, Litvě i v dalších státech. „V ČR a na Slovensku se Zetor stal nejprodávanější značkou traktorů ve své kategorii 50 až 170 koní a obhájil na domácích trzích prvenství z roku 2014,“ dodal.
I přes nepříznivé podmínky společnost neomezila prostředky vynakládané na budoucnost. „Loni dosáhly náklady na výzkum a vývoj a podporu prodeje 294 milionů korun, což je více než čtyřnásobek hodnoty z období před pěti lety,“ uvedl Blaškovič.
Zetor do loňského roku prodával tři základní modely traktorů. Loni po letech vývoje uvedl čtvrtý s názvem Crystal se šestiválcovým motorem, který se stal nejsilnějším v portfoliu firmy. Do budoucna by chtěl Zetro rozšířit počet modelů na šest. Na tom přitom spolupracuje s věhlasnou italskou návrhářskou firmou Pininfarina. Studii nového traktoru Zetor ukázal na listopadovém veletrhu Agritechnica v německém Hannoveru.