Zisk CZ Loko přesáhl navzdory pandemii rekordních sto milionů | E15.cz

Zisk CZ Loko přesáhl navzdory pandemii rekordních sto milionů

Ondřej Souček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Výrobce lokomotiv CZ Loko z České Třebové loni přes všechny potíže zaznamenal dvouciferný růst. Společnost ve finančním roce od začátku října 2019 do konce loňského září vykázala tržby 2,8 miliardy korun, meziročně o třináct procent vyšší. Zisk se také poprvé v historii přehoupl přes sto milionů korun, jak vyplývá z výroční zprávy.

CZ Loko před zdaněním vydělalo 108 milionů korun, což představuje zhruba 17procentní meziroční nárůst. Výsledek je podle firmy dán hlavně dlouhodobými kontrakty, které zajišťují dost práce nejméně na další dva roky. Pro rekordní hospodářský výsledek však bylo klíčové i udržení výroby v chodu, míní obchodní ředitel firmy Jan Kutálek. 

Problémy s pandemií se však CZ Loko nevyhnuly. „Každý den se rodí nové a nové problémy související s nemocí COVID-19. Jakmile se vyřeší, následující den přijdou další. Je to skutečně nesmírně frustrující,“ připustil ještě v říjnu Kutálek. Koronakrize podle něho komplikuje jak dodávky hotových lokomotiv zákazníkům, tak odebíraných komponent pro výrobu.

V letošním roce by dalšímu rozvoji firmy mohla pomoci nová hala v Jihlavě za 86 milionů korun. „V prosinci prošla kolaudací a teď už tam běží výroba téměř naplno. Kapacita se díky tomu zvýší asi o pětinu, což se následně projeví i v efektivitě,“ říká Kutálek s tím, že v aktuálním finančním roce očekává zhruba podobný výsledek jako loni.

V delším období se firma hodlá zaměřit na nové technologie. „Pociťujeme významný zájem o lokomotivy s alternativním pohonem. Nejdále je projekt hybridní lokomotivy DualShunter 2000, jejíž prototyp by mohl vyjet v roce 2023,“ zdůrazňuje Kutálek.

Nová lokomotiva dokáže kombinovat různé zdroje energie; její součástí tak bude spalovací motor, ale i kompletní trakční výzbroj pro jízdu pod elektrickým vedením.

Většinovým vlastníkem CZ Loko s 51 procenty je zakladatel společnosti Josef Bárta, zbytek drží česká pobočka německé strojírenské skupiny Zeppelin. Firma zaměstnává zhruba 760 lidí v provozovnách v České Třebové a v Jihlavě a v servisních centrech v Lovosicích, Mladé Boleslavi, Letohradě a v Ostravě. V Polsku a v Itálii má dceřiné podniky.

CZ Loko je jedna z mála větších tuzemských strojírenských firem s českým majoritářem a vlastním vývojem. Do jejího portfolia patří dieselové posunovací lokomotivy a speciální drážní vozidla.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah