Podle Ťoka jde o projekty, které jsou většinou již postavené a i z velké části zaplacené a problémem je, že na ně Česko nebude moci čerpat finance z evropského operačního programu doprava.
Pokud se projekty povede schválit, zůstane podle ministra nedočerpáno na silniční stavby z operačního programu doprava pro roky 2007 až 2013 kolem deseti miliard korun. Důvodem je zejména chybějící příprava staveb. Prostředky je nutné vyčerpat v letošním roce.
„Jsme v paradoxní situaci, kdy máme dost peněz, ale máme málo projektů. To se týká více silnice a méně železnice,“ uvedl Ťok.
Novela nás poškodí, tvrdí stavitelé
Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše novela zákona o EIA komplikuje investorskou přípravu staveb. Mimo jiné posiluje postavení dotčené veřejnosti v procesu schvalování staveb, které může znamenat šikanózní vstupy a soudní přezkumy.
Státní fond dopravní infrastruktury počítá v rozpočtu na letošní rok s výdaji v rekordní výši 94 miliard korun. V polovině letošního roku by mělo být schváleno financování projektů z evropského operačního programu doprava na roky 2014 až 2020.
Česko muselo zákon o posuzování vlivu na životní prostředí upravit tak, aby se shodoval s příslušnou unijní směrnicí. Evropská komise změnou procesu EIA podmiňovala další vyplácení dotací z unijních fondů. Praha změnu předpisů dlouho odkládala, Brusel dokonce s Českem kvůli tomu v dubnu 2013 zahájil řízení, v rámci něhož mohl zemi udělit finanční sankce.