Česko může přijít o desítky miliard z fondů EU. Kvůli změně zákona

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Česku hrozí, že přijde až o 40 miliard korun z prostředků EU, pokud se nepodaří znovu schválit dopravní projekty podle novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), která bude účinná od 1. dubna. Na Žofínském fóru to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Podle Ťoka jde o projekty, které jsou většinou již postavené a i z velké části zaplacené a problémem je, že na ně Česko nebude moci čerpat finance z evropského operačního programu doprava.

Pokud se projekty povede schválit, zůstane podle ministra nedočerpáno na silniční stavby z operačního programu doprava pro roky 2007 až 2013 kolem deseti miliard korun. Důvodem je zejména chybějící příprava staveb. Prostředky je nutné vyčerpat v letošním roce.

„Jsme v paradoxní situaci, kdy máme dost peněz, ale máme málo projektů. To se týká více silnice a méně železnice,“ uvedl Ťok.

Novela nás poškodí, tvrdí stavitelé

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše novela zákona o EIA komplikuje investorskou přípravu staveb. Mimo jiné posiluje postavení dotčené veřejnosti v procesu schvalování staveb, které může znamenat šikanózní vstupy a soudní přezkumy.

Státní fond dopravní infrastruktury počítá v rozpočtu na letošní rok s výdaji v rekordní výši 94 miliard korun. V polovině letošního roku by mělo být schváleno financování projektů z evropského operačního programu doprava na roky 2014 až 2020.

Česko muselo zákon o posuzování vlivu na životní prostředí upravit tak, aby se shodoval s příslušnou unijní směrnicí. Evropská komise změnou procesu EIA podmiňovala další vyplácení dotací z unijních fondů. Praha změnu předpisů dlouho odkládala, Brusel dokonce s Českem kvůli tomu v dubnu 2013 zahájil řízení, v rámci něhož mohl zemi udělit finanční sankce.