Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu

Okolí stavby silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.

Okolí stavby silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav. Zdroj: Metrostav

Místo, kde bude jeden z portálů silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.
Místo, kde bude jeden z portálů silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.
Tři lokality na Islandu, kde český Metrostav stavěl nebo bude stavět silniční tunely.
Pohled ze satelitu na islandskou lokalitu, kde český Metrostav postaví silniční tunel.
Okolí stavby silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.
7
Fotogalerie

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel vybudovaný tuzemskou stavební firmou Metrostav. Dva tunely již společnost na ostrově postavila.

Největší české stavební společnosti Metrostav se podařilo na Islandu získat zakázku na výstavbu téměř šestikilometrového silničního tunelu. Kromě podzemní stavby vybuduje mezi dvěma fjordy ještě most a zhruba osmikilometrový úsek silnice. V soutěži česká firma porazila šest konkurentů, kteří měli o zakázku rovněž zájem. Tunely místní obyvatelé potřebují, protože v zimním období jsou běžné cesty uzavřené.   

„Předpokládáme, že stavbu zahájíme už letos v květnu a skončíme v září 2020,“ uvedl manažer Metrostavu Aleš Gothard, který připravoval nabídku do tendru. Stavbaři plánují, že každý měsíc postoupí při stavbě o 280 metrů.

Hodnota zakázky je 1,3 miliardy českých korun. Na Metrostav připadne osm set milionů. Zbytek bude inkasovat místní partner, s nímž Češi projekt uskuteční. Stavba spolyká přes sedmnáct tisíc metrů krychlových betonu a 74 kilometrů elektrických kabelů. Nová komunikace v severozápadní části ostrova bude vznikat v typické severské pustině. Pro Metrostav to ale nové prostředí nebude. Dva tunely již na Islandu v minulých letech postavil.

„Věříme, že geologické podmínky budou pro ražby příznivější než u předchozích tunelů,“ dodal Gothard z Metrostavu. Kromě náročného podloží se tam stavbaři museli potýkat také s extrémními klimatickými podmínkami a obtížnou logistikou. Zažily také situaci, kdy se do raženého tunelu začala masivně proudit ledová voda.

Zakázkami v cizině se česká společnost snaží řešit všeobecný nedostatek zakázek na dopravní stavby v České republice. Kromě Islandu se Metrostav úspěšně uchytil také na dalších severských trzích. Firmě se daří vítězit v tendrech ve Finsku, v Norsku a ve Švédsku. U polských sousedů staví dálnici poblíž Gdaňsku. Dopravní stavby buduje Metrostav rovněž v Německu. V roce 2013 společnost dokonce koupila rakouskou firmu BeMo Tunnelling zaměřenou na tunelové a další podzemní stavby.

Podívejte se na video, jak Metrostav staví železniční tunel v Ejpovicích na Plzeňsku: