Diskriminace? V tendru na rychlotratě bez češtiny neuspějete

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Studie za 25 milionů má zhodnotit možnosti vedení vysokorychlostních tratí v Česku. Soutěž o ni ale komplikují námitky proti nutnosti znát český jazyk.

Správa železniční dopravní cesty znovu vypsala soutěž, ze které má vzejít základní dokument pro stavbu vysokorychlostních tratí. Zpracování studie, která zhodnotí možnosti vedení rychlotratí a jejich národohospodářský přínos, vyjde dle odhadů na 25 milionů korun.

Hned na začátku se však soutěž komplikuje. Námitku proti němu podalo nevládní Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), které za vysokorychlostní tratě lobbuje.

Centru vadí, že vedoucí řešitelského týmu musí umět komunikovat česky a anglicky, což je prý diskriminační pro zahraniční firmy. „Uvedenou podmínkou je zamezen přístup k zakázce uchazečům, jejichž experti komunikují v jiném jazyku,“ píše se v námitce. Správa železnic zatím nechce věc komentovat, neboť na vypořádání námitky má čas do pátku.

Ministerstvo dopravy: Zahraniční účastníci se mohou samozřejmě hlásit, jen by měli disponovat lídrem, který mimo jiné také hovoří česky

Podle ministerstva dopravy je ale podmínka znalosti češtiny v pořádku. A to přesto, že ministr dopravy Dan Ťok nedávno hovořil o nutnosti otevření soutěží mezinárodní konkurenci.

Nyní úřad požadavek na znalost češtiny hájí, neboť podle mluvčího Zdeňka Neusara je studie „klíčový koncepční dokument“, který před schválením vládou projde řadou ministerstev.

„Zahraniční účastníci se mohou samozřejmě hlásit, jen by měli disponovat lídrem, který mimo jiné také hovoří česky. Vhodným řešením by pro ně v takovém případě bylo zajistit si tedy česky hovořícího odborníka,“ uvedl Neusar.
Podle CEDOP je ale realita jiná. Na vedoucího týmu je totiž vedle jazykové znalosti kladena řada dalších požadavků na odbornost.

Takových lidí není údajně v tuzemsku mnoho a vesměs pracují pro tradiční české projektanty SŽDC. Tendr na studii pronásleduje smůla delší dobu. První soutěž SŽDC musela letos zrušit, neboť v ní zůstal jediný účastník. Tehdy se náklady odhadovaly na 20 milionů.