Eurovia údajně zatajila posudek o podloží zvlněné dálnice

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo dokument, podle kterého je prý jasným viníkem zvlnění vozovky na novém úseku D47 u Ostravy zhotovitel - společnost Eurovia CS. To stavební firma Eurovia CS striktně odmítá.

Posudek si v roce 2008 nechala vypracovat stavební společnost Eurovia CS. Jako důvod poškození vozovky je v posudku označieno použití ocelárenské strusky pro podloží dálnice. Tento dokument podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové Eurovia zatajila. Podle Eurovie to není pravda, materiál byl prý pracovníkům ŘSD znám už v době jeho vzniku.

Eurovia CS zároveň trvá na tom, že skutečnosti, ke kterým došel materiál komentovaný v tiskové zprávě ŘSD, již byly odpovědným pracovníkům ŘSD známy od roku 2009. Mimo jiné na jejich základě se přistoupilo k řešení reklamace a dohodě, jakým způsobem bude oprava provedena. Ta také dle stanoveného plánu probíhala až do října 2011. Od té doby vede ŘSD komunikaci s Eurovia CS pouze prostřednictvím médií.

„Ačkoliv je tento odborný posudek hotový již od roku 2009, společnost Eurovia jej nikdy ŘSD oficiální cestou neposkytla. To považuji za vážné porušení zákona, smlouvy a poškození investora,“ uvedl ředitel ŘSD René Poruba. Ředitelství se podle něj k posudku dostalo v rámci nahlížení do spisu soudního sporu, který nyní vede společnost Eurovia s dodavatelem materiálu.

Podle ŘSD Eurovia při sporu uvedla, že použitá struska neodpovídá svými vlastnostmi projektové dokumentaci, technickým podmínkám a vykazuje objemovou nestálost, která je příčinou reklamovaných nerovností na předmětném úseku D47. Podle Poruby tím společnost přímo přiznává vinu, když na jedné straně straně nyní veřejně tvrdí, že zvlnění nezpůsobila ocelárenská struska, ale na druhé straně se právě kvůli nasypané ocelárenské strusce do zvlněné dálnice soudí s dodavatelem tohoto materiálu o více než 30 milionů korun.

ŘSD reklamuje devítikilometrový úsek mezi Bohumínem a Ostravou, kde údajně zjistilo 901 vad mimo jiné vzniklých použitím nekvalitního podkladového materiálu. ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle generálního ředitle Eurovie Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.