Firmy se utkají o dostavbu D1 za pět miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Kubelka, Mlada fronta

K větší silniční zakázce se stavební firmy zřejmě letos nedostanou. Stát téměř po dvou letech od prvního neúspěšného pokusu znovu předhodí trhu dostavbu dálnice D1 u Přerova. „Předpokládáme, že výběrové řízení na zhotovitele bude zahájeno v dubnu,“ potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Stavbaři se utkají o možnost postavit 14 kilometrů dálnice od Přerova k Lipníku nad Bečvou, celkové náklady odhadují státní plánovači na pět miliard korun.

Poprvé kopnout by se mohlo už letos v září, ovšem pouze v případě, že tendr proběhne hladce. To se napoprvé nepovedlo. Antimonopolní úřad konstatoval, že firmy neměly dostatek času pro získání potřebných certifikátů, a stát následně soutěž po měsících nejistoty zrušil. Podle původních plánů se už mělo přes rok stavět.

Ovšem ani po dokončení 14 kilometrů do Lipníku nebude dálnice D1 zcela hotova. Posledním chybějícím kouskem bude desetikilometrový navazující úsek z Říkovic do Přerova.

Dálnice na střední Moravě je prokletá i kvůli skládce popílku, přes kterou má vést. Popílkoviště leží severně od Přerova a dálnice má mířit po jeho východním okraji. Projekt nejprve počítal s dálnicí v zářezu, na což je vydáno i stavební povolení. Jenže brněnská projektantská firma HBH Projekt posléze svůj původní návrh změnila a loni navrhla vykoupení celé skládky a odtěžení veškerého popílku.

Případ tehdy prošetřovala protikorupční policie, podle které tím mohly náklady státu vzrůst o více než 300 milionů. Změně projektu vystavil stopku tehdejší šéf ŘSD David Čermák, čímž fakticky utnul i policejní vyšetřování. „Řešení průchodu dálnice prostorem složiště popelovin Prosenice respektuje platné stavební povolení,“ uvedla včera Vápeníková. To znamená, že s odbagrováním veškerého popílku projekt nepočítá.

Pro stavební firmy je zakázka přes všechny problémy darem z nebes. „Do tendru se přihlásíme. V současné situaci, v jaké se české stavebnictví nachází, je pro nás každá vypsaná zakázka prioritou,“ uvedla za společnost Eurovia mluvčí Iveta Štočková. Podobně mluví i zástupci dalších společností, účast už potvrdil například Strabag.

Bude se stavět i jinde
Vedle problémové D1 se v letošním roce začne stavět i na dalších místech Čech a Moravy. Největší z hlediska délky stavby a ceny jsou zakázky na nové úseky dálnice D3 z Borku do Ševětína a z Ševětína dále do Bošilce na Českobudějovicku. První z veřejných zakázek představuje stavbu téměř jedenácti kilometrů dálnice za 1,7 miliardy korun. Druhý, osmikilometrový, úsek má podle ministerstva dopravy vyjít na 2,3 miliardy korun.