Hlávkův most je o krok blíž rekonstrukci. Kolektor bude dokončený v listopadu

Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.

Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu. Zdroj: Michaela Trnková

Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.
Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.
Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.
Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.
Kolektor u Hlávkova mostu před svým dokončením. Stavba bude hotová v letos listopadu.
23
Fotogalerie

Stavba nového kolektoru pod Vltavou u pražského Hlávkova mostu má být dokončena letos v listopadu. Povedou jím elektrické vedení, plynovody a vodovody, které dříve procházely přímo mostem, čímž se usnadní budoucí rekonstrukce mostu. Cena kolektoru převýší 600 milionů korun.

Kolektor je dlouhý 414 metrů a bude jedním z nejhlubších v Praze. Kolektor je vybudován v hloubce 28 až 38 metrů. Vede paralelně s osou Hlávkova mostu a v budoucnu spojí dva již provozované kolektory na protilehlých březích Vltavy. Nyní probíhají dokončovací práce," uvedl vedoucí projektu společnosti Subterra Václav Dohnálek.

Podle radní pro infrastrukturu Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) je to jedna z největších akcí, která v současnosti v Praze probíhá. Při odstřelování a ražbě si firmy Subterra a Hochtief užily. Všude tekla voda a naskytly se obrovské technické problémy,” řekla. Pod Vltavou se totiž nachází tři geologická souvrství a každá z vrstev má jiné vlastnosti. Stavba proto musí být pod neustálým geotechnickým dohledem.

Kolektor je v současnosti vybavován ocelovými konstrukcemi pro uložení inženýrských sítí a technologickými prvky. Povede jím také kolejová trať a provozní výtah pro údržbu. Tunel bude přístupný čtyřmi šachtami o celkové hloubce 131 metrů, dvěma na Štvanici, jednou na Holešovickém předmostí a další na Nábřeží Ludvíka Svobody.

Stavba byla zahájena v září 2016, loni v únoru začala ražba tunelu. Kolaudace kolektoru má proběhnout 21. listopadu. Celková cena byla vyčíslena na necelých 520 milionu korun bez DPH.

Na dotaz k rekonstrukci Hlávkova mostu Plamínková odpověděla, že se situací není úplně obeznámená. „Pracuje na tom náměstek Petr Dolínek. Podle mých informací mají problémy s památkáři, protože ti si představovali, že se tady zachová daleko více věcí, než bude pravděpodobně zachováno,” řekla dále Plamínková.

K situaci kolem havarijních stavů pražských mostů Plamínková dodala, že se ještě nenašla politická reprezentace, která by měla odvahu mosty zavřít. „Když se zavře Hlávkův most, nastane obrovský dopravní kolaps. To je, myslím, důvod, proč to všichni oddalují. Domnívám se, že než se zavře Libeňský a Hlávkův most, bude nutné vytvořit provizorní most, na který se doprava převede,” vysvětlila Plamínková.

Pražské kolektory měří dohromady zhruba 90 kilometrů. Jejich výhodou jsou například snadnější opravy, kvůli kterým není nutné rozkopávat chodníky a ulice. O systém se stará městská firma Kolektory Praha.