Hlavní nádraží v Berlíně čeká rekonstrukce po pouhých sedmi letech provozu

Nové berlínské hlavní nádraží bylo s velkou slávou otevřeno v květnu 2006, aby mohlo sloužit návštěvníkům tehdejšího světového šampionátu ve fotbalu. Překotná rychlost dokončovacích prací, kterou nařídil tehdejší šéf německých drah Hartmut Mehdorn, si nyní vyžádala svou daň, píše server Welt.
Mostní konstrukce nádraží, které poplatníky stálo 1,3 miliardy eur, nevydržely ani deset let a musí být rekonstruovány, informoval ve svém dnešním vydání list Berliner Morgenpost. Trpět budou zejména cestující – v roce 2015 musí počítat s uzavřením kolejí nádraží pro vlaky dálkové i regionální dopravy nejméně na 86 dní.
Ani tím však není výčet trápení berlínských pasažérů vyčerpán – také přibližně po další dva měsíce se budou muset obrnit trpělivostí. Kvůli opravám bude přerušen také provoz nadzemní dráhy S-Bahn mezi hlavním nádražím a stanicí Friedrichstraße. Cestujícím nezbude než využít časově náročné objížďky, oznámily dráhy.
Od kolejí létají šrouby
Největší slabinou nového nádraží se ukázaly přejezdy na okolní železniční mosty. Již od roku 2007 zaměstnanci drah hlásí, že v důsledku zatížení projíždějícími vlaky se šrouby v místech, kde soupravy z nádraží vyjíždějí na mosty, postupně uvolňují nebo dokonce zcela vypadávají.
Nejprve se dráhy snažily vadné šrouby vyměnit. Ani jejich kompletní výměna v roce 2011 však očekávané zlepšení nepřinesla. Vedení drah proto zavedlo rychlostní limity – ve zfušovaném úseku nádraží se směly vlaky místo běžných 60 kilometrů v hodině šourat pouhou čtyřicítkou. To ovšem problém nevyřešilo, jen odsunulo o stanici dál a před nádražím Friedrichstraße se proto tvořily zácpy vlakových souprav.
Odpovědní pracovníci dceřiné společnosti drah DB Netz ujišťovali, že cestujícím žádné akutní nebezpečí nehrozí, šrouby se kontrolovaly každý měsíc. Pro trvalé řešení potíží se ovšem ukázalo nezbytné, aby bylo opraveno všech 37 drážních přejezdů na nové konstrukce, konstatovali.
Konec oprav zřejmě až v roce 2016
Projekt oprav by měl být připraven v příštím roce, samotná výměna vadných prvků je naplánována od srpna do listopadu 2015. Tříměsíční celková uzávěra nádraží bude nezbytná, protože kolejiště jsou příliš úzká na to, aby se zde mohlo opravovat za částečného provozu.
Celkovou délku oprav navíc protáhne ještě potřeba použít speciální beton, jehož vytvrdnutí bude vyžadovat delší dobu. Koleje nadzemní dráhy S-Bahn proto budou pravděpodobně v roce 2016 uzavřeny nejméně na 60 dní.
Berlínští cestující kritizují spěch při stavbě
Svaz berlínských cestujících Igeb zprávu o chystaném uzavření provozu na nádraží a v centru města nepřijal nijak nadšeně. „Jsem otřesen z toho, jak nekvalitně se v Německu pracuje,“ řekl mluvčí Igeb Jens Wieseke, podle jehož názoru se drahám vymstil spěch při dokončovacích pracech. „U tak důležitých projektů se kvalita musí stavět před rychlost,“ prohlásil Wieseke s narážkou na další velký projekt dnešních dnů, dokončované berlínské letiště.
Šéfem nového letiště se totiž nedávno stal právě Mehdorn, který před sedmi lety stál v čele drah při stavbě nádraží. Svého stylu se nevzdal a i v případě letiště naordinoval program výrazného urychlení stavebních prací. Podobně zasahoval do stavebních prací u hlavního nádraží s cílem, aby byla stavba dokončena před fotbalovým šampionátem – nechal například zkrátit střechu haly.
Tvrzení, že ke zfušování mostních spojení vedl přílišný spěch před začátkem sportovního svátku, ovšem dráhy odmítají. „Konstrukce tehdy odpovídala pravidlům. Teprve později se ukázalo, že na každodenní dlouhodobé zatížení nestačí,“ prohlásil jejich mluvčí.
Ministr Ramsauer se zlobí
Na nedostatky stavby rozezleně reagoval spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU). „Je mrzuté, když tak velmi brzo – už po šesti nebo osmi letech - je třeba nařídit tak rozsáhlé opravy,“ řekl Ramsauer v televizi n-tv. „Ale je to také zcela typický případ – při stavbě se nepoužívají techniky, u nichž je vyzkoušeno, že snesou velké zatížení, ale vždy to musí být něco revolučně převratného,“ uvedl. Potom se ovšem podle něj není čemu divit, když se stavba nepodaří.
Politik proto hodlá vytvořit komisi, která by se zabývala podobnými velkými stavebními projekty. Neměli by v ní však zasedat jen poslanci, ale skuteční odborníci, kteří by dokázali zabránit podobným chybám jako u berlínského letiště nebo nádraží ve Stuttgartu.
„Dokážeme to také v Německu,“ říká Ramsauer. Nedostatky podle něj vznikají už při plánování staveb. „Nejde to dělat tak, že si investoři ‚nalhávají do kapsy‘ ohledně nákladů, jen aby vymohli realizaci svého investičního projektu.
„Chceme vytvořit příručku pro takovéhle velké projekty, aby se u nich stanovily rámce pro termíny staveb i výše jejich nákladů,“ dodal Ramsauer.