Krize české stavaře obrátila na Polsko, pronikl tam už i Metrostav

Metrostav

Metrostav

Krize tuzemského stavebnictví nutí české firmy usilovat o zakázky za hranicemi. Jako perspektivní se z tohoto pohledu ukázal polský trh, na který se už několik let orientuje třeba Bögl a Krýsl. Teď na sousední trh poprvé pronikl i Metrostav. Firma v Polsku postaví most přes řeku Přemši ve městě Chelmek. Hodnotu zakázky Metrostav neuvedl. Polská média ale již dříve informovala, že stavba bude stát zhruba 12,5 milionu eur, tedy asi 318 milionů korun.

Stavbu bude moci Metrostav zahájit až po ukončení schvalovacích řízení, uvedl v podnikových novinách Metrostavu manažer Michael Dibon. „Snad jediný termín, který známe přesně, je 14. červen 2013, kdy musíme hotové dílo předat objednateli. Při vysokých nárocích, které na nás investor klade, to nebude jednoduchá práce,“ uvedl Dibon.

Metrostav není jedinou tuzemskou firmou, která v Polsku staví. Například západočeská společnost Bögl a Krýsl získala nedávno zakázku na výstavbu dvacetikilometrového úseku dálnice u Varšavy. Hodnota kontraktu je 756 milionů zlotých (zhruba 4,4 miliardy korun).

Metrostav má bohaté zkušenosti ze zahraničí. Stavěl například silniční tunel na Islandu, podílí se na výstavbě metra v hlavním městě Finska Helsinkách, loni získal zakázku na výstavbu skladového areálu v Bělorusku.

Za hranicemi působí také další české stavební podniky. Dceřiná firma Metrostavu Subterra se v Maďarsku podílí na výstavbě železnice, uchází se také o zakázky v Německu, kde staví i Bögl a Krýsl. Dlouhodobě působí v zahraničí také například jihlavská stavební společnost PSJ.

Pro tuzemské stavaře je uplatnění v zahraničí jednou z cest, jak čelit krizi odvětví v Česku. Stavebnictví loni v listopadu podle Českého statistického úřadu meziročně zpomalilo pokles na 2,3 procenta po říjnovém propadu o osm procent.