Máj slaví 50 let: místo hřiště bude konferenční sál, nový koncept je správný, tvrdí autoři
Největší výzvou při rekonstrukci pražského obchodního domu Máj bylo najít pro budovu novou, smysluplnou náplň, která by jí vdechla život. Přeměna na centrum zábavy se přitom podle zástupců investora i architekta Milana Mlady ukazuje jako správné rozhodnutí. Řekli to při pondělní komentované prohlídce, kdy si Máj připomněl 50 let od svého otevření na Národní třídě. Prostory, kde dříve fungovalo vnitřní dětské hřiště Lvíčkov, které skončilo loni na podzim, se promění v konferenční sál. Zvažuje se také propojení restaurační části Máje s vedlejším obchodním centrem Quadrio.
Obchodní dům Máj se teď podle Klána chce soustředit na to, aby se koncept ještě více dostal do podvědomí lidí. „Protože jich to spousta ještě neví,“ uvedl. Hospodářské výsledky a data o návštěvnosti podle něj Máj zveřejní s ročním výročím znovuotevření, které připadá na červen.
Místo hřiště Lvíčkov, které podle serverů e15 a iDNES skončilo kvůli nízké návštěvnosti, vznikne konferenční sál. „Cílíme na to, že by to měl být prostor pro setkávání lidí s možností pronájmu prostoru,“ řekl Mlada. Doufá také v to, že se podaří zrealizovat propojení restauračních prostorů Máje a vedlejšího centra Quadrio.
Úkolem obchodního domu Máj je podle Mlady upoutat smysly návštěvníků a také částečně šokovat. „Jako se v roce 1975 ten barák málokomu z veřejnosti líbil, a to i veřejnosti odborné, a až vlastně světový tisk ho cenil, tak podobně razantně měl investor přání, aby obchodní dům vstoupil do podvědomí Pražanů,“ řekl.
Lidé jsou pohodlní, nechce se jim do vyšších pater
Do druhého nadzemního podlaží byla funkce obchodního domu Máj historicky jasná, uvedl Mlada. „Ale byl velký problém najít funkci od třetího nadzemního podlaží,“ řekl. Částečně to podle něj souvisí s tím, že nalákat zákazníky do vyšších pater je v dnešní době složité. „Lidé jsou pohodlní. Horní podlaží jsou většinou méně naplněná lidmi a zákazník musí mít důvod, aby se do toho podlaží vydal,“ dodal Mlada.
Obchody ale nemohou být ve všech podlažích i kvůli způsobu řešení zásobování. „Stav stávajících přístupových cest nejsme schopni zlepšit a přistavení dalších kapacitních výtahů vzhledem k tomu, že se jedná o památkově chráněný objekt, také nelze,“ doplnil Mlada.
Obchodní dům Máj v centru Prahy se zhruba po dvouleté rekonstrukci otevřel veřejnosti loni 24. června. Rekonstrukce stála 4,5 miliardy korun. V devíti patrech nabízí Máj obchody, restaurace, zábavní centra či střešní vyhlídkovou terasu. Ještě před otevřením vyvolali kontroverze dva několikametroví pohybující se motýli s trupem napodobujícím stíhačku spitfire od výtvarníka Davida Černého, které majitelé nechali osadit na fasádu budovy. Kritiku některých architektů i části veřejnosti následně po otevření sklidily interiéry zábavních center v horních patrech obchodního domu. Majitel obchodního domu také musel loni v srpnu odstranit ze střechy venkovní dětské hřiště, které tam vzniklo bez povolení.