Metrostav se prosadil v Turecku. Postaví tam depo metra a podzemní lanovku

Staveniště depa metra v Istanbulu, které postaví český Metrostav.

Staveniště depa metra v Istanbulu, které postaví český Metrostav. Zdroj: Metrostav

Staveniště depa metra v Istanbulu, které postaví český Metrostav.
Staveniště depa metra v Istanbulu, které postaví český Metrostav.
Lokalita, kde Metrostav v Istanbulu vybuduje depo metra.
Místo, kde bude jeden z portálů silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.
Okolí stavby silničního tunelu, který na Islandu postaví český Metrostav.
14
Fotogalerie

Slabší výkon českého stavebnictví vyhání stavbaře do ciziny. Největší tuzemská stavební skupina Metrostav se aktuálně prosadila na tureckém trhu.

Českým stavbařům z Metrostavu se podařil průlom na důležitém tureckém trhu. Zvítězili v tendru na výstavbu nového depa metra v Istanbulu. Ve městě na Bosporu postaví podzemní lanovku. Hodnota kontraktu na lanovku je v přepočtu 760 milionů korun. Nabídková cena na depo dělala přibližně 590 milionů.  

„Prosadit se na tureckém trhu není vůbec lehký úkol, protože je tam ohromná konkurence. Turci jsou velcí stavaři. Staví nejen v Turecku, ale i na Blízkém východu a v Rusku,“ uvedl Václav Soukup, ředitel ředitel zahraničního podnikání Metrostavu.

Podívejte se, jak Metrostav razí tunel ve finských Helsinkách:

Video placeholde
Metrostav začíná s ražbou tunelu ve finských Helsinkách • e15 Jan Šindelář

Metrostavu při získání zakázek v Turecku pomohlo, že tam již před dvěma roky založil s lokálním partnerem společný podnik Metrostav Ankara Insaat. „Naším dlouhodobým cílem jsou zejména velké infrastrukturní stavby,“ dodal Soukup z Metrostavu.

Plánovaná podzemní lanovka propojí luxusní istanbulskou čtvrť Bebek na evropské straně Bosporské úžiny s pahorkem, na němž je nejen historická pevnost Rumeli Hisar, ale hlavně navazující trasa metra. Celková délka tunelu bude 815 metrů, převýšení stanic na začátku a na konci je kolem sta metrů.  

V případě depa metra budou Češi budovat tunely v celkové délce přes dva kilometry. Také v tomto případě to bude stavba na evropské straně Bosporu.  

České stavební firmy se zakázkami v cizině snaží kompenzovat slabší výsledku inženýrského stavitelství v České republice. Metrostavu se dlouhodobě daří vítězit v tendrech ve Skandinávii, nedávno získal též významnou zakázku na Islandu. V odlehlé části ostrova postaví šestikilometrový silniční tunel. Hodnota zakázky převyšuje jednu miliardu českých korun.