Miliardový most z Podolí na Smíchov jde do výstavby. Otevře se v roce 2024
Smíchov a Podolí spojí už za 810 dní nový tramvajový a cyklistický most. Magistrát zahájil výstavbu mostu s pracovním názvem Dvorecký, který ale v budoucnu nejspíš ponese jméno nedávno zesnulé političky Madeleine Albrightové. Železobetonový kubistický most, jehož výstavba bude podle současných odhadů stát zhruba jednu miliardu korun, postaví firmy Metrostav TBR, Strabag a Firesta-Fišer podle návrhu architektů ze studia Atelier 6 a Tubes.
„Po osmi letech jsme odstartovali další spojnici přes řeku mezi Prahou 4 a 5 a plníme tak historický dluh. Nový Dvorecký most je spolu s terminálem Smíchov významným počinem pro městskou hromadnou dopravu a velký krok z hlediska urbanistické přeměny původně industriálního Smíchova na novou čtvrť 21. století. V tuto chvíli se také rodí ve spolupráci s Prahou finální řešení budoucnosti železničního mostu, který už dlouho dosluhuje,“ uvedl první náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).
Most postaví konsorcium firem Metrostav TBR, Strabag a Firesta-Fišer, které vyšlo vítězně z výběrového řízení. V následujících dnech začne příprava zařízení staveniště, poté začne na obou březích skrývka zeminy, kdy ji dělníci v místě stavby odtěží. „To bude trvat asi 38 dní, následně začnou postupně práce obzvláště uvnitř řeky, kdy budou budovány pilíře,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Na společném povolení, zahrnujícím územní rozhodnutí i stavební povolení, pracovali architekti od chvíle, kdy zvítězili v mezinárodní soutěži, která proběhla mezi listopadem 2017 a srpnem 2018. Podle hlavního architekta návrhu Radka Šímy z Atelieru 6 je lze takovou rychlost postupu při současném stavu povolování staveb považovat za úspěch.
Řidiče i cestující v hromadné dopravě čeká kvůli výstavbě několik omezení. V Podolí bude dočasně zrušeno parkování na asi šedesáti metrech. Na jaře 2023 by pak měl být provoz omezen na nábřeží, kdy bude dopravní podnik budovat odbočku k mostu. Výluka by měla trvat asi čtrnáct dní a pravděpodobně začne o jarních prázdninách v Praze 4.
Podívejte se, jaké další projekty se v Praze chystají
Na Smíchovské straně bude zřejmě ve směru od Barrandovského mostu omezeno odbočení ze Strakonické do Nádražní ulice. Autobusy tak budou muset tento úsek objíždět.
Design mostu podle návrhu architektů z Atelieru 6 a projektantů firmy Tubes je odkazem na tradiční pražský obloukový most bez konstrukce nad mostovkou s puncem okolních kubistických domů. Mimo nového tramvajového propojení čtvrté a páté pražské části nabídne most stezku pro cyklisty a pěší.
Most se stane prvním zárodkem dlouho připravované jižní tramvajové tangenty, která propojí tramvajové tratě od Barrandova a od Modřan a výrazně odlehčí tamní dopravě.