Tramvajový most z Podolí na Smíchov má povolení. Postaví ho Metrostav TBR, Firesta a Strabag

Boční pohled dá vyniknout kubisticko-brutalistním tvarům.

Boční pohled dá vyniknout kubisticko-brutalistním tvarům. Zdroj: vizualizace Atelier 6

Pohled na mosty v pražském údolí Vltavy
Nový Dvorecký most je z čelního pohledu subtilní.
Most má být hotový v roce 2025.
Pražské mosty drží jednotný koncept bez konstrukce nad mostovkou.
Dvorecký most, IPR, Praha
7 Fotogalerie

Nový pražský most spojující Smíchov s Podolím má povolení a může se začít stavět. Tramvajový most veřejnosti známý pod pracovním názvem Dvorecký, jenž možná ponese jméno nedávno zesnulé političky Madeleine Albrightové, získal kladné vyjádření magistrátu v takzvaném společném řízení, které zahrnuje jak územní rozhodnutí, tak stavební povolení. Most za víc než miliardu korun postaví konsorcium firem Metrostav TBR, Firesta a Strabag. Stavba by měla začít do dvou až tří měsíců.

„Dvorecký most má pravomocné stavební povolení. Je to velký úspěch. Brzy budeme mít rozestavěné dva úplně nové mosty, kromě Dvoreckého mostu se už staví také Štvanická lávka,“ shrnul náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. 

„Na společném povolení pracujeme od chvíle, kdy jsme zvítězili v mezinárodní architektonické soutěži, která proběhla mezi listopadem 2017 a srpnem 2018, takže něco málo přes tři roky. Při současném stavu povolování staveb to je rychlý postup, zvláště když uvážíme, že podstatná část toho času byla doba covidová, tak to lze považovat za úspěch,“ sdělil hlavní architekt návrhu Radek Šíma z Atelieru 6.

Most postaví konsorcium firem Metrostav TBR, Firesta a Strabag, které vyšlo vítěžně z výběrového řízení. Adam Scheinherr uvedl, že pokud vše půjde bez problémů, mělo by se začít stavět do dvou až tří měsíců. Smlouva by měla být podepsána v řádu týdnů.

Aktuální situace na trhu se stavebními materiály zahájení stavby příliš nepřeje. Ocel a beton, které jsou hlavními materiály konstrukce mostu, v průběhu posledních dvou let výrazně zdražily nebo na trhu úplně chybějí. Náklady původně odhadované na miliardu korun se proto s největší pravděpodobností zvýší.

Design mostu podle návrhu architektů z Atelieru 6 a projektantů firmy Tubes je odkazem na tradiční pražský obloukový most bez konstrukce nad mostovkou s puncem okolních kubistických domů. Mimo nového tramvajového propojení čtvrté a páté pražské části nabídne most stezku pro cyklisty a pěší. Most se stane prvním zárodkem dlouho připravované jižní tramvajové tangenty, která propojí tramvajové tratě od Barrandova a Modřan a výrazně odlehčí tamní dopravě.

Vítězný návrh na nový informační systém v Praze

Video placeholder

K návrhu přistoupili architekti komplexně a součástí řešení jsou proto také prostory pod mostem na obou stranách řeky. „Když se staví most, tak se příliš neřeší, co bude pod ním. My jsme se ale rozhodli tento prostor na podolské straně vyřešit jako volnočasové centrum s arénou pro kulturní akce, workshopy doplněné boulderovou stěnou a skateparkem,“ řekl k návrhu výtvarník Krištof Kintera, kterého Atelier 6 přizval ke spolupráci.

Podle jeho návrhu vznikne také unikátní osvětlení celého mostu. Na smíchovské straně bude do svahu zapuštěno informační centrum s kavárnou a ve smyčce cyklistické lávky vytvoří Kintera světelnou zahradu.