Nová dálnice letos odšpuntuje cestu na jih | e15.cz

Nová dálnice letos odšpuntuje cestu na jih

Výjezd z Prahy po dálnici D1
Výjezd z Prahy po dálnici D1
• 
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Řidičům se letos v Česku otevře 40 kilometrů nových dálničních komunikací, což je o 15 kilometrů více než loni. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) především odstraní zřejmě nejhorší dopravní špunt na cestě na jih, když otevře 24 kilometrů dálnice D3 od Tábora po Veselí nad Lužnicí. Dálnice tak obchvátí hustě obydlenou aglomeraci pod Táborem, kde se denně tvoří dlouhé kolony vozidel.

Podobně velký a důležitý úsek se na české dálniční síti otevíral naposledy v září 2010, kdy byli motoristé vpuštěni na jihozápadní část velkého pražského okruhu. Prodloužením D3 se uleví nejen řidičům pendlujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi, radostná novina je to i pro rekreanty mířící do Rakouska, Chorvatska či Itálie. Proto ŘSD naplánovalo otevření dálnice na červen, ačkoli dokončovací práce potrvají až do září.

Budějovickou D3 doplní dva úseky chomutovské R7 u obce Droužkovice v celkové délce 16 kilometrů.

Úseky, které mají být letos otevřenyAutor: E15

Zatímco na jihu Čech není o smysluplnosti dálnice pochyb, nad chomutovským úsekem kroutí hlavou i někteří úředníci ministerstva dopravy. S nebývalou velkorysostí vzniklo v ploché krajině několik obřích náspů a mimoúrovňových křižovatek, částečně v nové stopě se zde vede i stará silnice číslo sedm. To vše v místech, kde to provoz nevyžaduje a široko daleko není žádná postižená obec. Nová dálnice tedy alespoň zrychlí cestu lyžařům do Krušných hor.

Jak se v Česku otvíraly dálnice a rychlostní silniceAutor: E15

Nový šéf ŘSD David Čermák přitom přidává ještě jednu zprávu z těch lepších. Státní investor chce letos výrazně nastartovat přípravu nových staveb, což je činnost, za jejíž absenci byli Čermákovi předchůdci kritizováni. Na nové projekty a výkupy pozemků půjde přes 3,5 miliardy korun, loni to bylo méně než dvě miliardy.

„Chceme dohnat skluz, budeme vcelku intenzivně projektovat,“ uvedl Čermák. Pokud jde o stavby, z větších bude letos pokračovat D8 přes České středohoří, na jaře má začít dlouho očekávaná rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou a také dostavba stejné dálnice mezi Přerovem a Lipníkem. S penězi je to ovšem horší. Sněmovna koncem prosince schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 64,5 miliardy korun, což je asi o 1,5 miliardy méně než loni. Mírně na necelých 37 miliard si pohorší i ŘSD.

Newslettery