Nová dálnice letos odšpuntuje cestu na jih

Podobně velký a důležitý úsek se na české dálniční síti otevíral naposledy v září 2010, kdy byli motoristé vpuštěni na jihozápadní část velkého pražského okruhu. Prodloužením D3 se uleví nejen řidičům pendlujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi, radostná novina je to i pro rekreanty mířící do Rakouska, Chorvatska či Itálie. Proto ŘSD naplánovalo otevření dálnice na červen, ačkoli dokončovací práce potrvají až do září.
Budějovickou D3 doplní dva úseky chomutovské R7 u obce Droužkovice v celkové délce 16 kilometrů.
Zatímco na jihu Čech není o smysluplnosti dálnice pochyb, nad chomutovským úsekem kroutí hlavou i někteří úředníci ministerstva dopravy. S nebývalou velkorysostí vzniklo v ploché krajině několik obřích náspů a mimoúrovňových křižovatek, částečně v nové stopě se zde vede i stará silnice číslo sedm. To vše v místech, kde to provoz nevyžaduje a široko daleko není žádná postižená obec. Nová dálnice tedy alespoň zrychlí cestu lyžařům do Krušných hor.
Nový šéf ŘSD David Čermák přitom přidává ještě jednu zprávu z těch lepších. Státní investor chce letos výrazně nastartovat přípravu nových staveb, což je činnost, za jejíž absenci byli Čermákovi předchůdci kritizováni. Na nové projekty a výkupy pozemků půjde přes 3,5 miliardy korun, loni to bylo méně než dvě miliardy.
„Chceme dohnat skluz, budeme vcelku intenzivně projektovat,“ uvedl Čermák. Pokud jde o stavby, z větších bude letos pokračovat D8 přes České středohoří, na jaře má začít dlouho očekávaná rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou a také dostavba stejné dálnice mezi Přerovem a Lipníkem. S penězi je to ovšem horší. Sněmovna koncem prosince schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 64,5 miliardy korun, což je asi o 1,5 miliardy méně než loni. Mírně na necelých 37 miliard si pohorší i ŘSD.