Portugalská firma Mota-Engil se vrátí na stavbu obchvatu Třince, oznámil Ťok

stavba obchvatu Třince

stavba obchvatu Třince Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

plán stavby obchvatu Třince
stavba obchvatu Třince
stavba obchvatu Třince
stavba obchvatu Třince
stavba obchvatu Třince
8
Fotogalerie

Na stavbu více než šestikilometrového úseku silnice I/11 Oldřichovice – Bystřice, což je obchvat Třince, se po více než dvou týdnech nicnedělání vrátí portugalská stavební firma Mota-Engil. Oznámil to dnes ministr dopravy Dan Ťok s tím, že se na tom dohodl v pátek s majitelem firmy Antóniem Motou. 

„Dohodli jsme se, že se stavební firma Mota-Engil vrátí na staveniště a dokončí stavbu v září příštího roku. Dohodli jsme se na podmínkách a jsem přesvědčen, že tak velká firma si nemůže dovolit opustit stavbu,“ uvedl Ťok. Podle něj měla firma jedinou podmínku - posunutí jednoho z průběžných kontrolních dní na pozdější termín. Ostatní parametry stavby, jako je cena nebo zářijový termín dokončení stavby, by se prý zásadně měnit neměly.

Společnost MOTA-ENGIL odešla nečekaně od rozestavěné stavby koncem října.

Portugalci opustili staveniště poté, co se jejich tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence. Podle Ředitelství silnic a dálnic šlo o překvapivý krok. Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy firma požadovala více peněz, než kolik bylo psáno ve smlouvě. Sdružení firem přitom podle ŘSD zvítězilo ve vyhlášeném výběrovém řízení především nízkou nabídkovou cenou, kterou opakovaně obhajovalo jako reálnou.

Ministr dopravy proto prostřednictvím portugalské velvyslankyně zkontaktoval vedení společnosti a následně se setkal s majitelem. Ještě předtím ale jen těžko krotil emoce. "Utíkají před tím, aby dostáli svým závazkům. Vyzkoušeli dát státu nejnižší cenu a pak si mysleli, že si cenu nějakým způsobem vynutí v dodatcích a dalších věcech. Ukázalo se, že to nejde a zbaběle utíkají. Jsem velmi rozhořčen," řekl v České televizi Ťok.

Stavba silnice I/11 v úseku Oldřichovice-Bystřice byla zahájena v srpnu 2014 spolu se stavbou I/11 Nebory-Oldřichovice. Celková délka stavby je 6,2 kilometrů, na trase je 12 mostních objektů, jedna mimoúrovňová křižovatka a 18 protihlukových stěn. Podle smlouvy má stavba stát 1,7 miliardy bez DPH.

„Situace na Třinecku je neúnosná, třicet tisíc aut denně projíždí naší částí regionu, odchod firmy ze stavby bylo zděšení a doufáme, že firma se tedy na stavbu co nejdříve vrátí,“ uvedla dnes starostka Třince Věra Palkovská.