Praha má vizi nových Bubnů, dopravu chce koncentrovat do dvou ulic | E15.cz

Praha má vizi nových Bubnů, dopravu chce koncentrovat do dvou ulic

Tereza Čapková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Dva obří bulváry, které by pojaly automobilovou, pěší i cyklistickou dopravu, nové náměstí či přestavba stanice metra Vltavská, s takovými změnami počítá v pražských Bubnech studie útvaru rozvoje hlavního města. Jeden z investorů, skupina Orco, je skeptičtější.

Studie, kterou vypracovalo architektonické studio CMC architects, má sloužit jako podklad pro změnu územního plánu, kterou by měli projednat pražští zastupitelé do konce roku.

„Pokud zastupitelstvo zadání změny schválí, bude následovat připomínkování, jednání s městskou částí i obyvateli,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Hudeček. Dobu projednávání odhadl na rok a půl až dva roky. Po jejím uplynutí a zanesení do územního plánu by se podle něj mohlo začít s přestavbou.

Tomáš HudečekAutor: E15, Michael Tomes

Studie přináší oproti předchozím plánům města zásadní změny v dopravě, čtvrť protne nová tramvajová trať, stanice metra Vltavská by měla dostat nový severní vestibul a železniční trať se zvedne do výšky. V Argentinské a nové Brazilské ulici také studie počítá se vznikem dvou bulvárů. „Budou schopné zvládnout automobilovou dopravu, ale zároveň budou dostatečně prostupné pro pěší a cyklisty,“ uvedl architekt Vít Máslo.

Místo rozsáhlého parku, který by byl podobný Stromovce či Štvanici, studie zavádí několik menších propojených zelených ploch a nezahrnuje tunelovou trasu v ulici Bubenská. Právě „rozsekání“ zeleně kritizovali v rámci veřejné debaty občané Prahy 7.

„Rozšíření zelené plochy je sice bohulibé, ale tento krok by zkomplikoval vytvoření kompaktního městského centra,“ argumentoval Máslo.

Budoucí podobu městské části by mělo podle starosty Prahy 7 Marka Ječménka částečně řešit referendum, které se uskuteční ve stejném termínu jako první kolo prezidentských voleb, tedy 11. a 12. ledna 2013. Ječmének ke studii podotkl, že všechny její předchůdkyně měly stejnou slabinu a tou byla právě doprava.

“Útvar rozvoje zadal studii s cílem navrhnout organické propojení dolních Holešovic a Letné a vytvořit zde nové centrum Holešovic s náměstím tak, aby na místě bývalého nádraží vznikla živá a obyvatelná čtvrť,“ konstatoval zástupce ředitele útvaru rozvoje Kamil Kubiš.

:

Zvláštní důraz byl podle něj kladen na detaily řešení, jako jsou prostupnost území, pojetí ulic, náměstí a parků a prostupnost území a návaznost na stávající zástavbu.

Debatu o ambiciózních vizích živé čtvrti částečně schladil zástupce skupiny Orco Jan Sierocinski-Vaněk. „Nedokážeme říci, jestli zde vyroste více kanceláří nebo více bytů, netušíme ještě, co bude trh absorbovat. Co určitě chceme, je obchodní centrum,“ poznamenal. Dodal také, že vytěžení oblasti by si představoval jinak.

Autor: Tereza Čapková