Praha Metrostavu zálohu 2,5 miliardy nedá, ale platit chce

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí).

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí). Zdroj: ctk

Do pozdních odpoledních hodin pražští radní řešili, zda poskytnou společnosti Metrostav kvůli výstavbě tunelu Blanka zálohu ve výši 2,5 miliardy korun, nakonec rozhodli, že zálohu město nezaplatí. Přesto se Praha pokusí firmě v nejbližší době proplatit to, co je možné. Metrostavu dluží od loňského května za odvedenou práci 1,5 miliardy korun.

„Metrostav se zúčastnil dnešního jednání rady města a výsledkem je, že město co nejdříve zaplatí veškeré faktury, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Zbylé faktury, ve kterých jsou obsaženy vícepráce, jsou nyní podrobovány analýze, takzvané kategorizaci,“ sdělil po jednání rady primátor Bohuslav Svoboda.

Pozastavení plateb v pondělí vysvětlila mluvčí magistrátu Tereza Králová tím, že došlo v průběhu výstavby tunelu k významným změnám projektu. Magistrát chce nyní všechny nesrovnalosti prověřit. Podle mluvčí Králové se jedná o kontrolu více než 2300 složek.

Neuhrazené faktury činí podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě. „Pokud Praha začne proplácet faktury, budeme moci zaplatit subdodavatelům a můžeme garantovat dokončení Blanky v řádném termínu,“ sdělil serveru E15.cz Polák. Tunelem by tak mohla začít vozidla zkušebně projíždět na konci dubna příštího roku.

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy.Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy. | ctk

Magistrát nemá jasno v tom, zda všechny provedené práce předem schválil a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky.

V polovině ledna rada nařídila městským právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost. Prahu tíží i to, že se cena tunelu cena z původně předpokládaných 28 miliard korun vyšplhala na zhruba 36 miliard.

: