Pražský ostrov Štvanice: Vyhrál návrh s více variantami

Pražský primátor Tomáš Hudeček

Pražský primátor Tomáš Hudeček Zdroj: E15 Anna Vackova

Architektonická soutěž města na budoucí podobu zanedbaného ostrova běží od loňského října. Území převzala Praha zpět do své správy před koncem roku 2011 od společnosti MeridianSpa, která jej měla mít v pronájmu na 88 let a zregenerovat jej.

„Nejdřív je nutné ostrov zpřístupnit, potom teprve investovat,“ říká primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

E15.cz: Už se začíná rýsovat budoucnost pražské Štvanice?

Štvanice stále čeká na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kam se před vyhlášením vítěze architektonické soutěže odvolal jeden z účastníků. Dokud se tato nevyřeší, nebudeme zveřejňovat vítěze.

E15.cz: Předpokládám, že Vy jste vítězný návrh už viděl. Jste spokojený?

Zadání soutěže na budoucí podobu Štvanice bylo příliš široké, aby z něj vzešel jeden konkrétní návrh. Znělo asi vy smyslu: Architekte, řekni městu, co má chtít. Vyhrál návrh, který toto „zadání nezadání“ respektuje, neboť obnáší zhruba sedm variantních řešení. Vzhledem k tomu, že město svou vůli předem neprojevilo a každý by si na ostrově představoval asi něco jiného, jediný našel podporu většiny členů komise. Většina ostatních sebehezčích návrhů byla příliš konkrétní.

Zimní stadion ŠtvaniceZimní stadion Štvanice

E15.cz: Vám osobně se líbí?

Nepřináší nic skvělého, šeď průměru bych jej ale také nenazval. Je velmi dobrý, poukázal ovšem na to, jak bezzubé bylo zadání.

E15.cz: Konkrétní variantu jste už vybrali?

Návrh umožňuje různý rozvoj Štvanice. Konkrétní směr teprve město vybere.

E15.cz: Město původně avizovalo, že by bylo ochotno do rozvoje Štvanice investovat až půl miliardy. Možná ale dostane přednost nějaká „nízkonákladová“ varianta směrem k veřejnému prostoru spíše než ke koncertnímu sálu?

Já osobně se přikláním k tomu, aby se v první fázi udělala opatření, která by moc nestála: aby se ostrov zpřístupnil. Když už se tam bude dát snadno dojít nebo dojet, určitě se bude snáze hledat politická podpora pro další využití. V rámci chystané humanizace magistrály, která by se měla zpomalit, by se tam měly objevit mimo jiné nové přechody a neměl by být problém, aby tam zastavila tramvaj. To je můj postup. Zpřístupněné náplavky jsou to samé. Dnes se na ně koukáme a říkáme, to se povedlo a přitom to nic moc nestálo. Na Štvanici možná můžeme dělat megalomanské věci, ale nejdřív by se měla zpřístupnit.

E15.cz: Takže vítězný návrh bude muset počkat?

Nebo se rozdělí na x fází a bude se dělat postupně. Možná si řekneme: napravo je tenis, ten jakž takž funguje, nalevo je to hnusné, udělejme tam park, který moc nestojí. Předpoklad ale je, že tam začnou chodit lidé a z ostrova se stane atraktivní zóna. Je to spojnice mezi Holešovicemi, které se předělávají a Novým městem s bulvárem, kde se dá dojet na kole. Zprovoznění cyklistických pruhů na magistrále je na prvním místě. Pak si řeknete: Kam pojedete na kole? Na Štvanici.