Problémy s EIA a fondy EU připravily stavaře o třetinu veřejných zakázek
„Pokles je dán především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek hlavně v dopravní infrastruktuře v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání prostředků z evropských fondů a také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.
Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 23,2 procenta na 15,7 miliardy korun, na inženýrské stavby o 42,1 procenta na 41,7 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky byla 19 milionů korun, o 4,8 procenta méně, než je průměr za loňský rok.
Do konce srpna byly zadány tři velké stavební zakázky s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnice D1 v úseku Psáře - Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati v úseku Opava východ - Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardy korun, kterou dostala společnost Strabag Rail. Třetí je revitalizace trati Okříšky - Zastávka u Brna za 1,14 miliardy korun rovněž pro Strabag Rail.
Největším zadavatelem zakázek z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic (11,8 miliardy korun), následují Správa železniční dopravní cesty (8,4 miliardy korun) a ministerstvo zemědělství (814 miliardy korun). Z komunálního sektoru zadal největší objem zakázek Kraj Vysočina (1,6 miliardy korun).
Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce července 882 firem. Největší objem získala Eurovia, které veřejná správa zadala 111 zakázek za 1,88 miliardy korun. U dalších 47 tendrů za 3,02 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.