Projekt Smíchov City je blíž realizaci: má zelenou od výboru pro územní plán

Smíchovské nádraží

Smíchovské nádraží Zdroj: Petr Topic

Kolejiště Smíchovského nádraží z Radlické lávky
Odbavovací hala Smíchovského nádraží
Model nové čtvrti
Praha na Smíchově plánuje netradiční rozvržení zeleně
Magistrát se při návrhu nové čtvrti inspiruje frankfurtským bulvárem Zeil
5
Fotogalerie
Magistrátní výbor pro územní plán, který je poradním orgánem zastupitelstva, dnes posvětil roky projednávanou změnu umožňující přeměnu okolí Smíchovského nádraží na novou městskou čtvrť. Konečné slovo budou mít zastupitelé. Největší diskusi dnes vyvolala plánovaná výstavba takzvaného Dvoreckého mostu, který má propojit pravý a levý břeh Vltavy.

Sporná změna se týká pozemků o rozloze 50 hektarů. Za projektem s názvem Smíchov City stojí Sekyra Group. Společnost chce železniční sklady a část kolejišť v horizontu deseti až dvaceti let nahradit kancelářskými, obchodními a bytovými domy. Přestavba se dotkne i samotného nádraží, vznikne autobusový terminál a záchytné parkoviště. Změnu územního plánu před časem posvětila i rada města.

Rozpor mezi radnicemi a obyvateli Prahy 4 a Prahy 2 vyvolává především to, zda přes navrhovaný most povede pouze tramvajová doprava nebo zda přes něj budou moci projíždět automobily. Radnice čtvrté městské části je proti průjezdu aut. Obává se zvýšení dopravní zátěže. „Dopravní dopady pro Prahu 4 jsou skutečně veliké,“ uvedl předseda výboru Vladimír Schmalz (ODS). Podle obyvatel, kteří dnes na výboru vystoupili, se hraje o zájmy developerů.

OBRAZEM: Nová čtvrť na Smíchově

Praha 2 naopak usiluje o to, aby přes most mohly jezdit auta a ulehčilo se tak dopravě v centru města. „Praha 2 je jednou z nejmenších městských částí s největší hustotou osídlení a vede přes ní severojižní magistrála, kde jezdí 100 tisíc automobilů denně,“ upozornil místostarosta Václav Vondrášek. Lidé podle něj trpí a jsou zoufalí. „Dopady jsou strašidelné,“ řekl.

Na most zatím nejsou peníze

„My tu dnes rozhodujeme jen o tom, že nezabijeme možnost tam někdy v budoucnu most postavit,“ řekl radní pro dopravu Josef Nosek (ODS). Jde o investici v řádu miliard korun, na kterou město v dohledné době nebude mít prostředky. „Most se v těchto místech stejně jednou postavit bude muset,“ doplnil.

Podle původního plánu měl most ústit do Jeremenkovy ulice. Po úpravě bude navržen s vyústěním proti Žlutým lázním. Projektován bude tak, aby po něm mohla jezdit automobilová doprava. Počítá se ale s tím, že půjde jen o rezervu a most bude využíván pouze pro kolejovou dopravu.

O využití rozsáhlých území v okolí pražských nádraží se vedou roky bouřlivé debaty. Kromě Smíchovského nádraží magistrát připravuje i další změny územního plánu, které by měly řešit budoucnost Masarykova nádraží, Nákladového nádraží Žižkov a nádraží v Bubnech.